ناتو: طرف‌های انتخاباتی در افغانستان مسئولانه عمل کنند

اطلاعات روز: اوانا لنگسکو، سخن‌گوی سرمنشی ناتو اعلام کرده است که طرف‌های انتخاباتی در افغانستان در روند انتخابات مسئولانه و آرام عمل کنند. او می‌گوید، روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان باید طوری پیش برود که برای رای‌‌دهندگان و جامعه‌ی جهانی قابل اعتبار باشد.

لنگسکو بار دیگر روی شفافیت و منصفانه بودن روند دور دوم انتخابات تأکید کرده و افزوده است که این انتخابات برای سرنوشت آینده‌ی افغانستان بسیار مهم است. او این اظهارات را به روز دوشنبه، 2 سرطان پیش از آغاز نشست دو روزه‌ی‌ وزیران خارجه‌ی ناتو در بروکسل، مرکز بلجیم بیان کرده است.

لنگسکو می‌گوید که به‌سر رسیدن روند انتخابات در افعانستان، گام مهمی برای تضمین ادامه‌ی تعهد جامعه‌ی جهانی با این کشور خواهد بود. او تأکید کرده است که در حال حاضر ناتو روند انتخابات در افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که روند انتخابات در کشور دچار چالش‌ شده‌ است.

پیش از تنش‌های انتخاباتی بین کمیسیون انتخابات و ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله، ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل از سمتش رسماً استعفا کرد. در همین حال، یک مقام دیگر ناتو در بروکسل می‌گوید، ادامه‌ی وضعیت کنونی روند انتخابات در افغانستان، روی روابط ناتو با این کشور اثر خواهد گذاشت.

از سویی هم، سخن‌گوی سرمنشی ناتو می‌گوید، در صورتی که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، مأموریت جدید ناتو در افغانستان آغاز خواهد شد. به گفته‌ی او، این مأمویت شامل حمایت و هم‌کاری با نیروهای امنیتی افغانستان خواهد بود. شماری از مقام‌های دیگر ناتو نیز می‌‌گویند، برای آغاز مأموریت جدیدشان در افغانستان، نیاز به یک چوکات قانونی است.

به گفته‌ی آنان، بدون این چوکات قانونی و امضای پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن، حضور نیروهای ناتو در افغانستان پس از پایان سال جاری امکان نخواهد داشت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *