راسموسن: افغانستان به سرنوشت عراق دچار نمی‌شود

اطلاعات روز: آندرس فوک راسموسن، سرمنشی ناتو در بروکسل اعلام کرده است که شرایط افغانستان با عراق فرق دارد و این کشور دچار سرنوشت عراق نخواهد شد. سرمنشی ناتو اما تأکید کرده است، برای بهبود وضعیت افغانستان، باید از گذشته‌‌ی عراق درس‌ گرفت.

راسموسن افزوده که با توجه به تجربه‌های گذشته، مهم است تا مأموریت آموزش و حمایت از نیروهای افغان ادامه یابد و پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن به‌زودی امضا شود. پس از خروج نیروهای امریکایی از عراق، گروه شورشی موسوم به «داعش» در این کشور پیش‌روی‌های زیادی کرد و چندین شهر این کشور را تحت ‌کنترول درآورد‌.

در حال حاضر جنگ بین دولت و گروه داعش عراق جریان دارد و در جریان روزهای گذشته د‌ه‌ها تن کشته شده‌اند. حال برخی نگرانی‌ها‌ مطرح می‌شوند که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کشور دچار سرنوشت عراق نشود. اما ناتو و رییس جمهور کرزی در این مورد اطمینان داده‌اند.

امریکا پیش‌تر اعلام کرد، در صورتی که پیمان امنیتی میان کابل و واشنگتن امضا شود، در حدود 9800 سرباز این کشور‌ در افغانستان باقی خواهد ماند. هر‌دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفته‌اند، در صورت‌ پیروزی پیمان امنیتی با امریکا را امضا خواهند کرد. در همین حال، آندرس فوک راسموسن، سرمنشی ناتو در بروکسل می‌گوید، هم‌کاری ناتو با رییس جمهوری جدید افغانستان ادامه خواهد یافت.

او هم‌چنان افزوده که ناتو و جامعه‌ی جهانی برای پایداری حکومت افغانستان و تقویت نیروهای امنیتی این کشور به تعهد‌شان پایدار خواهند ماند. راسموسن از هر‌دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواست که نتایج نهایی انتخابات را بپذیرند. او از کمیسیون‌های انتخاباتی نیز خواسته است که کارشان را به‌گونه‌ی مؤثر‌ و مسلکی انجام دهند.

سرمنشی ناتو تأکید کرده است که کمیسیون مستقل انتخابات در شمارش آرا باید شفاف و عادلانه عمل کند و به گفته‌ی او، طوری باشد که مورد قبول همه‌‌ی مردم افغانستان قرار بگیرد. راسموسن می‌گوید، روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باید به رهبری خود افغان‌ها به پایان برسد.

او اما افزوده، جامعه‌ی جهانی برای حل چالش‌های انتخاباتی، به در‌خواست خود افغان‌ها هم‌کاری می‌کند. راسموسن برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری و اشتراک میلیونی مردم در این انتخابات را توصیف کرده است. او هم‌چنان از نقش نیروهای امنیتی در تأمین امنیت انتخابات و از توان‌مندی این نیروها استقبال کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *