امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان وزارت خارجه و کمیسیون اصلاحات اداری

آغاز اصلاحات در وزارت خارجه تا دو روز دیگر؛ «دستگاه دیپلماسی افغانستان غیرسیاسی می‌شود»

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی کشور با کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی یک تفاهم‌نامه‌ی همکاری امضا کرده است که براساس آن اقدامات عملی در راستای اصلاحات در وزارت خارجه تا دو روز دیگر آغاز می‌شود.

ایجاد یک نظام پاسخگو، شفاف و رقابتی برای کارکنان تازه‌شمول در بخش‌های دیپلماتیک، قونسلی، اداری و خدماتی، و تحقق یک میکانیزم شفاف و رقابتی برای تعیین کارکنان وزارت در بست‌های خالی نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی و واحدهای مرکزی و ولایتی از اهداف اصلاحات در وزارت خارجه گفته شده است.

همچنان گفته شده است که اصلاحات در وزارت خارجه به هدف توسعه‌ی مدیریت منابع بشری و اصلاح، تعدیل، ترتیب و نهایی‌سازی قوانین و مقررات در این وزارت صورت می‌گیرد.

براساس تفاهم‌نامه، کمیسیون اصلاحات اداری استخدام بست‌های مقطع ورودی وزارت خارجه را مدیریت و از روندهای داخلی تعیینات رقابتی در این وزارت نظارت می‌کند. این کمیسیون همچنان مکلف است تا وزارت خارجه را از لحاظ فنی در زمینه‌ی اصلاح و بهبود قوانین دیپلماتیک و قونسلی همکاری کند.

احمدنادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی امروز (یک‌شنبه، ۲۶ اسد) در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی همکاری با وزارت خارجه گفته است که غیرسیاسی بودن دستگاه دیپلماسی افغانستان یکی آرزوهای رییس‌جمهوری اشرف غنی بوده است.

به گفته‌ی او، رییس‌جمهور غنی می‌خواهد که دستگاه دیپلماسی منافع سیاسی و اقتصادی افغانستان را در بیرون از کشور تأمین و از آن محافظت کند. او تأکید کرده است: «نظام‌مند ساختن این پروسه یک نیاز اصلی بود.»

در همین حال، محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه گفته است که نظام جدید تعیینات به‌خاطر مسلکی‌سازی و غیرسیاسی‌سازی این وزارت به‌گونه‌ی همه‌جانبه تلاش خواهد کرد. او تأکید کرده است که با تطبیق نظام اصلاحاتی جدید، تمام دستگاه دیپلماسی افغانستان، به استثنای سطح رهبری وزارت خارجه، غیرسیاسی می‌شود.

آقای اتمر همچنان گفته است که پس از این شهروندان واجد شرایط به‌جای جست‌وجوی واسطه برای مقرری، در جست‌‌وجوی ظرفیت علمی و دانش مسلکی باشند تا از طریق رقابت آزاد و سراسری در وزارت خارجه استخدام شوند.

از سوی هم، براساس تفاهم‌نامه‌ی همکاری میان وزارت خارجه و کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، تمام بست‌های دیپلمات‌های افغانستان، پس از این به رقابت گذاشته می‌شود و تنها دیپلمات‌های رسمی می‌توانند در این رقابت اشتراک کنند.

اصلاحات در وزارت خارجه درحالی قرار است تا دو روز دیگر آغاز شود که رییس‌جمهور اشرف غنی در ماه عقرب سال گذشته خواستار اصلاحات در شکل و محتوا در این وزارت شده بود.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در آن زمان در یک نشست خبری گفته بود که حکومت افغانستان به سیاست خارجی اقتصادمحور تأکید دارد، از همین رو نیاز است که وزارت خارجه کشور بیش‌تر از پیش فعال شود و روی برنامه‌های اقتصادمحور تمرکز کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *