تأثیر روند انتخابات بر عواید ملی و بازار کار

اطلاعات روز: وزارت مالیه و شماری از تحلیل‌گران مسایل اقتصادی تأکید دارند، طولانی شدن روند و چالش‌های انتخاباتی در کشور، تأثیر منفی ‌بر عواید ملی و بازار کار گذاشته است. به گفته‌ی آنان، ادامه‌ی این روند تأثیر منفی بیش‌تری را بر سرمایه‌گذاری‌ها و در کل، فعالیت‌های اقتصادی در کشور می‌گذارد.

روند انتخابات در کشور یازده ماه پیش آغاز شد و هنوز ادامه دارد. عبدالقادر جیلانی، سخن‌گوی وزارت مالیه‌ی کشور می‌گوید، از آغاز روند انتخابات تاکنون فعالیت‌های اقتصادی در کشور با کندی مواجه شده و به گفته‌ی او، در این مدت واردات کشور بیش از 8 درصد کاهش یافته است.

در حال حاضر روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جریان دارد و این انتخابات با چالش‌هایی نیز روبه‌رو شده است. آگاهان باور دارند، به هر اندازه که چالش‌های انتخاباتی و سیاسی در کشور ادامه یابند، بی‌کاری در کشور بیش‌تر خواهد شد و نیز بر اقتصاد مردم صدمه وارد می‌کند. آنان می‌گویند، برای جلوگیری از این وضعیت، باید هرچه زودتر رییس جمهور آینده مشخص شود.

در همین حال، جیلانی می‌گوید که رفتن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، عواید ملی را 20 درصد کاهش داده و بالای سرمایه‌گذاری در کشور نیز تأثیر منفی گذاشته است. شماری از تاجران، دکان‌داران و مردم نیز در شهر کابل از طولانی شدن روند انتخابات به ستوه آمده و تأکید دارند، طولانی شدن انتخابات تجارت، اشتغال، خرید و فروش را در کشور کاهش داده است.

‌شهروندان می‌گویند که به دلیل طولانی شدن روند انتخابات و چالش‌های انتخاباتی، قمیت تمام مواد و به‌خصوص خوراکه افزایش چشم‌گیر داشته است. امیر، یکی از باشندگان کابل می‌گوید، قیمت مواد خوراکی در کابل افزایش یافته است. پیش از انتخابات یک بوتل روغن نسبتاً کلان 410 افغانی و حالا به 450 افغانی رسیده است.

شماری از کارگران و دست‌فروشان نیز در نقاط مختلف شهر کابل از نبود کار شکایت دارند. زمان، کارگری در یکی از چهارراهی‌های کابل چنین گفت: «کار قبل از انتخابات و حتا تا پیش از برگزاری دور دوم انتخابات نستباً خوب بود، اما حال هیچ کار نیست. از صبح تا شب در چهار‌راه می‌نشینم. کسی کارگر کار ندارد. شب دست خالی به خانه بر‌می‌گردم، اگر وضعیت همین طور ادامه پیدا کند، با مشکلات جدی‌تر مواجه می‌شوم».

هنوز معلوم نیست که سرنوشت انتخاباتی چه خواهد شد، اما شهروندان و تاجران از نامزدان، حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی می‌خواهند، به چالش‌های انتخاباتی پایان دهند و بیش از این موجب سرگردانی مردم نشوند. تاجران می‌گویند، کار تجارت سقوط کرده و تاجران حاضر نیستند سرمایه‌گذاری کنند، به این فکر اند که آینده‌ی کشور چه می‌شود.

تحلیل‌گران مسایل اقتصادی در کشور باور دارند،‌ نگرانی نسبت به آینده‌ی سیاسی می‌تواند تمام اقشار جامعه را ضربه بزند. از سویی هم، گفته می‌شود که در چند ماه گذشته تاجران و سرمایه‌داران به دلیل وضعیت سیاسی و چالش‌های انتخاباتی میلیون‌ها دالر را به کشورهای خارج انتقال داده‌اند.

در همین حال، مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور نیز می‌گویند، طولانی شدن روند انتخابات بالای فعالیت‌های اقتصادی تأثیر داشته است. هاشم رسولی، مسئول روابط عامه‌ی این اتاق به روز سه‌شبنه در کابل گفته است، واردات در کشور به دلیل طولانی شدن روند انتخابات 10 درصد کاهش یافته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *