کاخ سفید: عبدالله و غنی به کار کمیسیون‌های انتخاباتی احترام بگذارند

اطلاعات روز: مقام‌های کاخ سفید اعلام کردند که هر‌دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به کار کمیسیون انتخابات و رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی احترام بگذارند. آنان هم‌چنان گفته‌اند که عبدالله و غنی در جریان روند انتخابات از اتهام‌هایی مانند تقلب و تخلف دوری ورزند و با کمیسیون‌های انتخاباتی هم‌کاری کنند.

جوش ايرنيست، سخن‌گوی کاخ سفید در یک نشست خبری در امریکا گفته است که سران کشورش وضعیت افغانستان را پس از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دقیق بررسی می‌کند. او می‌گوید، هردو نامزد انتخابات این کشور اختلاف‌ها را کنار گذشته و هم‌کاری‌‌شان را با کمیسیون‌های انتخاباتی ادامه دهند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که عبدالله عبدالله کمیسیون مستقل انتخابات را متهم به تقلب انتخاباتی کرد و رابطه‌ی خود با این کمیسیون را به تعلیق درآورد. پس از آن ستاد انتخاباتی عبدلله، نوار صوتی‌ای را در اختیار رسانه‌ها قرار داد که به ادعای این ستاد، ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد سازمان‌دهی تقلب‌های انتخاباتی با کارمندان ستاد اشرف غنی احمدزی تیلفونی صحبت کرده است.

امرخیل پس از نشر نوار صوتی به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل استعفا کرد. استعفای امرخیل ‌مورد استقبال عبدالله عبدالله قرار گرفت و گفت، برای ورود به روند انتخابات، یکی از شر‌ط‌هایش برآورده شده است. اما این مسئله واکنش تیم تحول و تداوم را به‌دنبال داشت.

با این حال، سخن‌گوی کاخ سفید می‌گوید که هر‌دو نامزد انتخابات افغانستان اتهام‌ وارد‌ کردن را کنار بگذار‌ند و نیز از قضاوت‌های نادرست در مورد روند انتخابات خودداری کنند. او گفته است، تقلب‌ها و رفتارهای نادرست در جریان روند انتخابات، باید از طریق مراجع رسمی بررسی شوند.

جوش ايرنيست می‌گوید که برای بررسی و رسیدگی به شکایت‌ها، اتهام‌ها و ادعاهای ستادهای انتخاباتی افغانستان، مرجع قانونی (کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی) وجود دارد. او هم‌چنان از کمیسیون‌های انتخاباتی خواست که تقلب‌ و ادعاهای وارده در روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به‌طور دقیق بررسی کنند.

ایرنیست ادامه‌ی هم‌کاری، گفت‌و‌گو‌ها و روابط میان دو نامزد ریاست جمهوری و کمیسیون‌های انتخاباتی در کشور را لازم و ملزوم یک‌دیگر دانسته و اظهار امیدواری کرده است که چالش‌های انتخاباتی در کشور از این طریق حل شوند. او اطمنیان داد که کشورش در کنار افغان‌ها خواهد بود و هم‌کار‌های خود با این کشور را ادامه می‌دهد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *