فیفا: جای خالی امرخیل را پُر کنید

اطلاعات روز:‌ بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌‌ی افغانستان یا فیفا اعلام کرد که رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات باید هر‌چه زودتر تعیین شود و به باور مسئولان این بنیاد، تأخیر در این مسئله، اعلام نتایج قسمی و ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور را به تأخیر می‌اندازد.

فهیم نعیمی، سخن‌گوی فیفا می‌گوید، در صورتی که رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات به‌زودی تعیین نشود، مانع تأخیر در انجام پیش‌برد کارهای این کمیسیون خواهد شد. او تأکید کرد که اگر به‌زودی جای‌گزین ضیاالحق امرخیل، برای پیش‌برد ریاست دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات تعیین نشود، احتمال دارد اعلام نتایج قسمی و ابتدایی انتخابات با مشکل مواجه شود.

نعیمی به رادیو آزادی گفته است، ریاست دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات در روند انتخابات مسئولیت‌های زیادی دارد و به باور او، در صورتی که این پست رییس نداشته باشد، یک امر طبیعی است که در کارهای اداری و کارهای مرتبط به اعلان نتایج قسمی، ابتدایی و جمع‌آوری تمام فورم‌های نتایج و درج آن در سیستم، با مشکل روبه‌رو می‌شود.

او می‌گوید که روی همین دلیل، به‌زودی فرد‌ دیگری به عنوان رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات تعیین شود تا از مشکل‌های احتمالی یاد شده در روند انتخابات جلوگیری شود. امرخیل پس از نشر نوار صوتی از سوی ستاد انتخاباتی عبدالله به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل استعفا کرد.

ستاد انتخاباتی عبدلله عبدالله ادعا دارد، امرخیل در مورد سازمان‌دهی تقلب‌های انتخاباتی با کارمندان اشرف غنی احمدزی تیلفونی صحبت کرده است. اما این مورد از سوی امرخیل رد شد و گفت که صرف به خاطر ادامه‌ و پیش‌برد روند ملی کشور استعفا کرده است.

هنوز مشخص نشده که به جای امرخیل که به عنوان رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات معرفی می‌شود. اما براساس قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون انتخابات در مورد معرفی رییس دبیرخانه‌ی این کمیسیون، باید 9 تن از اعضای بلند‌رتبه‌ی این کمیسیون تصمیم بگیرند و سپس فرد واجد شرایط را برای تأیید به حامد کرزی معرفی کنند.

در همین حال، نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تبصره در مورد تعیین رییس جدید دبیرخانه‌ی این کمیسیون پیش از وقت است. او تأکید کرده است، نبود رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات هیچ تأثیری منفی را روی روند انتخابات و انجام فعالیت‌های این کمیسیون به‌دنبال نخواهد داشت.

او ضمن اشاره به این‌که اگر کسی در کمیسیون انتخابات غیرحاضری یا از سمتش استعفا کند، افزود، این مورد در روند انتخابات هیچ تأثیری ندارد و کارهای کمیسیون انتخابات مطابق اصول پیش می‌رود. نور تأکید کرده است، کار کمیسیون انتخابات مطابق تقویمِ انتخاباتی پیش می‌ورد و نتایج‌ انتخابات در وقت تعیین شده‌ی آن اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *