حامد کرزی: راهِ ادامه‌ی روند انتخابات باز شد

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور از استفعای ضیاالحق امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات استقبال کرده و آن را عمل به‌جا و مسئولانه خوانده است. او می‌گوید که امرخیل با این اقدام خویش راه را برای ادامه‌ی روند عادی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری کشور باز کرده است.

دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری به روز سه‌شنبه، 3 سرطان با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که مردم نجیب و با‌شهامت افغانستان با وجود تهدیدهای گوناگون به‌پای صندوق‌های رای رفتند، تا مطابق قانون اساسی کشور، رییس جمهور جدید خود را انتخاب کنند.

حامد کرزی می‌گوید، روند انتخاباتی باید توسط کمیسیون‌های انتخاباتی، مطابق قانون و اصول وضع شده در چارچوب زمانی تعیین شده با شفافیت به انجام برسد تا مراسم تحلیف رییس جمهور جدید کشور طبق برنامه‌‌ی از قبل اعلام شده، به تاریخ ۱۱ اسد سال جاری برگزار شود.

امرخیل پس از نشر نوار صوتی از سوی ستاد انتخاباتی عبدالله به روز دوشنبه در یک نشست خبری در کابل استعفا کرد. ستاد انتخاباتی عبدلله عبدالله ادعا دارد، امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد سازمان‌دهی تقلب‌های انتخاباتی با کارمندان اشرف غنی احمدزی تیلفونی صحبت کرده است.

با این حال، دفتر نمایندگی سازمان ملل در کابل (یوناما) از استعفای امرخیل استقبال کرده است. این دفتر با نشر خبرنامه‌‌ای اعلام کرد، کنار رفتن رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون انتخابات در روند انتقال قدرت سیاسی از راه انتخابات کمک می‌کند. یوناما از نامزدان نیز خواسته است، هم‌کاری‌شان با کمیسیون‌های انتخاباتی را از سر بگیرند.

دفتر نمایندگی سازمان ملل می‌گوید، امرخیل منافع ملی را به منافع شخصی خویش ترجیح داده و تلاش کرده تا عامل بی‌اعتمادی بالای روند انتخابات را از میان بردارد. این دفتر هم‌چنان از نامزدان‌ ریاست جمهوری خواسته است که دوباره به شکل کامل داخل روند انتخابات شوند و به تصامیم کمیسیون‌های انتخاباتی احترام بگذارند.

یوناما هم‌چنان می‌گوید که هم‌کاری و حمایت خود را از روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به رهبری خود افغان‌ها ادامه خواهد داد. این دفتر افزوده است، انتخابات دور دوم افغانستان نسبت به انتخابات گذشته به صورت بهتر برگزار شد و آمادگی‌های بهتری فراهم شده‌اند.

دیدار عبدالله و مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی

یوناما با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد که عبدالله عبدالله، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با مقام‌های کمیسیون‌های انتخاباتی دوشنبه شب دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. زمینه‌ی این دیدار از سوی یوناما فراهم شده است. این دفتر گفته است، در این نشست همه‌ی کمیشنرهای کمیسیون انتخابات، عبدالله عبدالله و مشاوران انتخاباتی او اشتراک داشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *