صدها خانواده بر اثر درگیری ارتش و طالبان در هلمند آواره شدند

اطلاعات روز: صدها جنگ‌جوی طالب به مرکزهای نظامی در چند‌ولسوالی ولایت هلمند حمله کرده و سپس با نیروهای امنیتی کشور درگیر شده‌اند. بی‌بی‌سی به نقل از مقام‌های محلی گزارش داده است که این درگیری در چهار ولسوالی ولایت هلمند روی داده و بر اثر آن، در حدود 200 خانواده، خانه‌های‌شان را ترک کرده‌اند.

اکثر آوارگان از ولسوالی نوزاد ولایت هلمند است و گفته می‌شود که بسیاری از آنان پای پیاده عازم مناطق امن‌تر شده‌اند. براساس گزارش‌ها، شماری از بی‌جا شدگان به لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند آمده‌اند. این افراد با کمبود مواد غذایی مواجه شده و از دولت خواسته‌اند که به مشکلات آنان رسیدگی کند.

دولت نیروهای تازه‌نفس را برای مقابله با این حمله به منطقه اعزام کرده است. این حمله در حالی صورت گرفت که چندی پیش وزیر دفاع ملی کشور در نشست شورای وزیران به ریاست حامد کرزی گفته بود، نظامیان پاکستانی با لباس‌‌های محلی وارد ولایت کنر شده و علیه نیروهای امنیتی عملیات راه‌اندازی می‌کنند.

او هم‌چنان گفته بود که این گروه از اسلحه‌های پیش‌رفته استفاده کرده که قبلاً نظیر آن نزد طالبان دیده نشده است. به گفته‌ی محمدی، گروه یاد شده در ولسوالی‌های ولایت هلمند نیز حملاتش‌ را تشدید بخشیده‌ است. هلمند در جنوب کشور با پاکستان هم‌مرز است از ولایت‌های ناامن محسوب می‌شود.

در همین حال، عمر زواک، سخن‌گوی والی هلمند می‌گوید، جنگ بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت در ولسوالی سنگین این ولایت جریان دارد و ارتش در حال مهار کردن این جنگ است. او اما تأکید کرد، جنگ ولسوالی سنگین، در سه ولسوالی دیگر (کجکی، موسی‌قلعه و نوزاد) هلمند نیز سرایت کرده و درگیری شدیدی بین ارتش و مخالفان آغاز شده است.

به گفته‌ی زواک، در حال حاضر جنگ بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت در ولسوالی‌های نوزاد و موسی‌قلعه‌ی هلمند جریان دارد و طالبان در تلاش نفوذ‌ در ولسوالی‌های شمالی این ولایت اند. در همین حال، عطا‌الله افغان، منشی شورای ولایتی هلمند گفته است، مخالفان برای محصولات کوکنار در تلاش هموار ساختن مناطق سرحدی اند.

از سویی هم، داکتر عنایت‌الله غفاری، رییس صحت ‌عامه‌ی ولایت هلمند می‌گوید، تاکنون از محل درگیری بین نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح دولت، ٤ کشته و ٣٠ زخمی، به‌شمول هشت خانم به شفاخانه انتقال داده شده‌اند. گروه طالبان مسئولیت حمله بر ولایت هلمند را بر‌عهده گرفته است.

دو رویداد دیگر در کابل و فاریاب

مقام‌های امنیتی کابل نیز دیروز اعلام کردند، بر اثر اصابت  چند راکت بر شهر کابل، چهار عضو يک خانواده زخمی شدند. حشمت‌الله استانکزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل می‌گوید، ساعت ١٠:٢٠  سه‌شنبه شب دو راکت از جای نامعلومی بالای شهر کابل پرتاب شده است.

به گفته‌ی او، یکی از این راکت‌ها به ساختمان‌های مسکونی و دیگری در محوطه‌ی میدان هوایی کابل اصابت کرده است. استانکزی گفته است که چهار فرد ملکی، به‌شمول یک خانم، بر اثر راکتی که به بلاک‌های مسکونی در ساحه‌ی بریک در مربوطات حوزه‌ی دهم امنیتی کابل پرتاب شده، زخمی شده‌اند. او افزوده است، پرتاب راکت دومی خسارات ملی و جانی در پی نداشته است.

در یک رویداد دیگر در ولایت فاریاب در شمال کشور، دست‌کم 10 تن کشته و زخمی شدند. محمد نعیم انداربی، فرمانده‌ پولیس فاریاب می‌گوید، بر اثر انفجار ماین کنار جاده در ولسوالی دولت‌‌آباد این ولایت سه فرد ملکی کشته و هفت تن دیگر زخمی شده‌اند. به گفته‌ی او، زخمی‌های این رویداد شامل دو پولیس و پنج فرد ملکی است. انداربی تأکید کرد، این بمب برای حمله به کاروان نیروهای امنیتی کارگذاری شده بود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *