هوتکی: قناعت نامزدان را می‌گیرم

اطلاعات روز: مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند که به نگرانی‌های نامزدان و هواداران‌شان پاسخ‌‌گو است و آنان بگذارند‌ تا کمیسیون‌های انتخاباتی کارشان را به پایان برسانند. عبدالرحمان هوتک، معاون کمیسیون مستقل انتخابات به روز چهارشنبه در کابل گفت که این کمیسیون برای نگرانی‌های نامزدن مکلف به ارائه‌ی پاسخ قناعت‌بخش است.

او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات تلاش خواهد کرد‌ تا قناعت نامزدان را بگیرد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که ستاد انتخاباتی عبدالله، کمیسیون انتخابات را به تقلب انتخاباتی متهم کرد و نیز ارتباط خود با کمیسیون‌های انتخاباتی را به تعلیق درآورد. اما پس از جنجال‌های زیاد و برکناری امرخیل، عبدلله با پادرمیانی یوناما با مسئولان کمیسیون انتخابات گفت‌وگو کرده‌ است.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دیروز اعلام کرد، عبدالله عبدلله هم‌کاری خود با کمیسیون‌های انتخاباتی را از سر گرفته است. در همین حال، عبدالرحمان هوتک، معاون کمیسیون انتخابات می‌‌گوید، مراحل بعدی روند انتخابات برای کشور سرنوشت‌ساز است. او افزود که کمیسیون مستقل انتخابات در روند انتخابات بی‌طرفی کامل خود را حفظ خواهد کرد.

هوتک تأکید کرد، تا هنوز ٩٤ درصد جدول نتایج آرا شامل سیستم شده و به‌زودى آراى برخى مرکزهایی که در مورد آن شکايت‌ها ثبت شده، بازشماری خواهند شد. کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به تاریخ 11 سرطان اعلام می‌کند.

هوتک می‌‌گوید که کمیسیون انتخابات تمام تلاش‌هاى لازم را براى برگزارى انتخابات شفاف روی دست گرفته بود. او افزود، تهیه‌ی دو نوع رنگ نشانى انگشت، آگاهى عامه، توزيع ٥٠ هزار کارت برای ناظران هر‌دو نامزد، توزيع کاپی نتایج  برای ناظران نامزدان از جمله‌ی مواردی اند که برای شفافیت انتخابات روی دست گرفته شده بودند.

هوتک تأکید کرد، کمیسیون انتخابات در یک اقدام برای شفافیت انتخابات، خواهان برکناری شماری از مقام‌های دولتی دخیل در تخلفات انتخاباتی شد، اما متأسفانه پذیرفته نشد. او ناامن بودن برخی مناطق، مداخله‌ی زورمندان، نبود احصائیه‌ی دقیق شهروندان و نبود سيستم پاک را از چالش‌های عمده‌‌ی انتخابات عنوان کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *