کرزی، ربانی و نبیل به معرفی اعضای شورای عالی مصالحه ملی واکنش نشان دادند

اطلاعات روز: یک روز پس از امضای فرمان رییس‌جمهور اشرف غنی در مورد معرفی اعضا و هیأت رهبری شورای عالی مصالحه ملی به ریاست عبدالله عبدالله،‌ اکنون شماری از رهبران احزاب و چهره‌های سیاسی به آن واکنش نشان داده‌اند.

حزب جمعیت اسلامی افغانستان اعلام کرده است که در مورد درج نام صلاح‌الدین ربانی، رییس این حزب در فهرست اعضای شورای عالی مصالحه ملی با رهبری و ریاست این حزب مشورت نشده و جمعیت اسلامی در آن اشتراک نمی‌کند.

در اعلامیه‌ی این حزب که امروز (یک‌شنبه، ۹ سنبله) منتشر شده، آمده است که این حزب در گذشته موقف خود را به‌صورت واضح در مورد تلاش‌های کنونی برای گفت‌وگوهای صلح، شورای عالی مصالحه ملی و هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان بارها بیان کرده و بر حل دایمی جنگ تحمیلی در افغانستان، بر گفت‌وگوهای ملی و چندجانبه صلح تأکید کرده است.

جمعیت اسلامی همچنان گفته است که هیأت مستقلی را برای پاسداری از ارزش‌های جهاد و مقاومت، مردم‌سالاری و دست‌آوردهای سه دهه‌ی اخیر در روند گفت‌وگوهای ملی صلح تعیین کرده است.

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی نیز ضمن به معرفی اعضا و هیأت رهبری شورای عالی مصالحه ملی واکنش تند نشان داده است.

نبیل در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود، شورای عالی مصالحه ملی را «شورای معامله‌ی ملی» خوانده است. او گفته است جماعتی که با مکاره‌گری‌های همیشگی، سرمایه‌های ملی مردم را بین شان تقسیم کرده‌اند، پیش از آن‌که به گفت‌وگوهای صلح برسند، «در هفته‌های نه چندان دور» به «یخن‌کشک و جدال» خواهند پرداخت.

نبیل از این‌که نام او و تعدادی دیگر چون او در فهرست جا نگرفته، انتقاد کرده و گفته است که آنان برای حکومت «غیرخودی» شده و در هیچ مجلسی «به اصطلاح ملی» دعوت نمی‌شوند و نه هم در مورد هیچ موضوعی با آنان مشوره می‌شود.

آقای نبیل ادعا کرده است شماری از افرادی که هم بالای دیورند و هم بالای قسمت‌هایی از خاک افغانستان معامله کرده‌اند، در فهرست اعضای شورای عالی مصالحه ملی جا گرفته‌اند. او همچنان ادعا کرده است که شماری از اعضای این شورا «به سلیقه و حتی خواست پاکستان» معرفی شده‌اند.

پیشتر حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور نیز عضویت در تشکیل شورای عالی مصالحه ملی را رد کرده بود.

در یادداشتی که در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک آقای کرزی منتشر شده، آمده است که او به‌عنوان یک شهروند با تمام توانش برای رسیدن به صلح در کشور تلاش می‌کند، اما در هیچ تشکیل حکومتی سهم نمی‌گیرد.

رییس‌جمهور اشرف غنی شنبه‌شب (۸ سنبله) طی فرمانی، اعضا و هیأت رهبری شورای عالی مصالحه ملی را معرفی کرد.

براساس فهرستی که در ضمیمه‌ی این فرمان منتشر شده، ۴۵ نفر دیگر از جمله حامد کرزی و صلاح‌الدین ربانی در کنار عبدالله عبدالله به‌عنوان هیأت رهبری، عضو شورای عالی مصالحه ملی و شورای عالی دولت معرفی شده‌اند. اما به رحمت‌الله نبیل در شورای عالی مصالحه ملی سهمی داده نشده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *