حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان

کرزی از اعلامیه اخیر عبدالله در مورد انتخاب اعضای شورای عالی مصالحه‌ی ملی حمایت کرد

اطلاعات روز: یک روز پس از اعلام عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی مبنی بر انتخاب اعضای این شورا در مشوره با رهبران و جریان‌های مختلف سیاسی – مدنی، حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین کشور نیز از این تصمیم آقای عبدالله حمایت کرده است.

در اعلامیه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۱۱ سنبله) از سوی دفتر مطبوعاتی آقای کرزی به نشر رسیده، آمده است که اعضای شورای عالی مصالحه‌ی ملی باید در مشوره با رهبران سیاسی، رییسان مجلس‌های شورای ملی، بزرگان قوی، علما، اعضای جامعه‌ی مدنی و نخبگان کشور انتخاب شوند.

در اعلامیه تأکید شده است که «مشوره‌های فراگیر با تمام اقشار جامعه» منتج به ایجاد یک شورای همه‌شمول و «معتبر ملی» می‌شود.

آقای کرزی گفته است که تعیین اعضای شورای ملی مصالحه‌ی ملی براساس این شیوه، برای تمام مردم افغانستان نیز قابل قبول است.

عبدالله عبدالله روز گذشته گفته بود که براساس توافق‌نامه‌ی سیاسی ۲۸ ثور، صلاحیت تشکیل شورای عالی مصالحه‌ی ملی از رییس جمهور نه، بلکه از صلاحیت‌های رییس این شورا می‌باشد. او گفته بود که ایجاب نمی‌کند رییس‌جمهور در این مورد فرمان بدهد.

آقای عبدالله همچنان افزوده بود که ترکیب شورای عالی مصالحه باید ملی، جامع و همه‌شمول باشد. به گفته‌ی او، در این مورد مشوره‌ها با رهبران و جریان‌های مختلف سیاسی – مدنی از قبل آغاز شده و در حال نهایی‌شدن است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری اما در یک نشست خبری گفت که اعضای شورای عالی مصالحه ملی در یک روند مشورتی انتخاب شده و امکان تغییرات نیز در آن وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *