اشرف غنی به عبدالله: به روند انتخابات برگرد

اطلاعات روز: اشرف غنی احمدزی، یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری کشور اعلام کرد که حفاظت از هر رای مشروع مردم، وظیفه‌ی اساسی تیم تحول و تداوم است. او شب گذشته در یک نشست خبری در کابل گفت که کمیسیون‌های انتخاباتی باید نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در وقت معین آن اعلام کند.

احمدزی تأکید کرد که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری باید به تاریخ 11 سرطان و نتایج نهایی آن در 31 همین ماه اعلام شود. او هم‌چنان از عبدالله عبدالله، نامزد دیگر ریاست جمهوری خواست که به روند انتخابات برگردد، تا دور دوم انتخابات ریاست جمهوری مانند انتخابات گذشته به نتیجه‌ی نهایی برسد.

غنی تأکید کرد که مردم افغانستان نتیجه‌ی کشمکش‌های سیاسی را زیاد دیده و دیگر به این راه نمی‌روند. جنجال انتخاباتی پس از آن بالا گرفت که عبدالله عبدالله، نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری رابطه‌ی خود را با کمیسیون انتخابات ‌به تعلیق درآورد و اعلام کرد که این کمیسیون بی‌طرف نیست و به‌نفع نامزد مشخصی کار می‌کند.

به‌دنبال آن ستاد انتخاباتی عبدلله عبدالله نوار صوتی را نشر کرد که براساس ادعا این ستاد، امرخیل، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات در مورد سازمان‌دهی تقلب‌های انتخاباتی با کارمندان اشرف غنی احمدزی تیلفونی صحبت کرده است. پس از آن امرخیل در یک نشست خبری در کابل، از سمتش استعفا کرد.

با این حال، اشرف غنی احمدزی می‌‌گوید، هیچ‌کسی مافوق قانون اساسی کشور نیست و همه‌‌ باید به این قانون احترام بگذارند. او تأکید کرد که بحرانی کردن وضعیت در کشور هیچ مشکلی را ‌حل نخواهد کرد و هرکس روند انتخابات را به کشمکش مواجه کند، به انزوا می‌رود.

در جریان چند روز گذشته صدها باشنده‌ی کابل و شماری از ولایت‌های کشور در حمایت از عبدالله تظاهرات کردند. آنان هم‌چنان با بر‌افراشتن خیمه‌ها در شماری از نقاط شهر کابل، خواهان شفافیت در روند انتخابات شده‌اند. معترضان تأکید دارند، تا زمانی ‌که به خواست‌های‌شان رسیدگی نشود، به اعتراض‌شان ادامه می‌دهند.

در همین حال، فاضل سانچارکی، سخن‌گوی ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید، تیم انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی روز گذشته (سه‌شنبه) با کمیسیون مستقل انتخابات وارد مذاکره شده و در حال حاضر گفت‌وگو بین دوطرف جریان دارد. او افزود، برای بازگشت تیم انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرایی به روند انتخابات و نظارت از پروسه، برکناری ضیاالحق امرخیل کافی نیست و باید دیگر شرایط‌‌ این تیم نیز بر‌آورده شوند.

سانچارکی تأکید کرد، تاکنون هیچ توافقی میان تیم اصلاحات و هم‌گرایی و کمیسیون مستقل انتخابات صورت نگرفته و ناظران این ستاد انتخاباتی از روند انتخابات نظارت نمی‌کنند. هنوز معلوم نیست که سرنوشت انتخاباتی چه خواهد شد. شماری از شهروندان از نامزدان و کمیسیون‌های انتخاباتی تقاضا دارند، به چالش‌های انتخاباتی پایان دهند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *