کوبیش به کمیسون‌های انتخاباتی: آرای پاک و ناپاک را ‌جدا کنید

اطلاعات روز: یان کوبیش، فرستاده‌ی ویژه‌ی سازمان ملل برای افغانستان در دیدار با یوسف نورستانی، رییس کمیسیون مستقل انتخابات گفته است، کمیسیون‌های انتخاباتی باید آرای پاک را از ناپاک ‌جدا کنند. او تأکید کرده که کمیسیون‌های انتخاباتی برای رد برگه‌های تقلبی گام‌های لازم را بردارند، تا اعتبار روند انتخابات بالا برود.

کوبیش می‌گوید، در اعلاميه‌ی رياست شورای امنيت سازمان ملل از نهاد‌های انتخاباتی افغانستان خواسته شده تا عالی‌ترين معيارهای امانت‌داری را در اين روند مهم و تاريخی مدنظر گيرند. او افزوده است که برای حفاظت از آرای مردم تدابیر لازم گرفته شوند، تا امانت‌داری و شفافيت روند انتخابات تضمين شود.

به گفته‌ی کوبیش، شورای امنيت سازمان ملل از تمام طرف‌های انتخاباتی خواسته است که با نهادهای انتخاباتی هم‌کاری کنند و از هرنوع اقدام‌‌ خشونت‌آمیز جلوگیری نمایند. این شورا از نامزدان خواسته است که شکايت‌های‌شان را از طريق نهادهای قانونی و مطابق به قانون انتخاباتی پي‌گيری کنند.

جنجال روند دور دوم انتخابات پس از آن بالا رفت که عبدالله عبدالله کميسيون‌هاى انتخاباتی را به جانب‌دارى متهم کرد و روابط خود با این کمیسیون‌ها را به حالت تعلیق درآورد. ستاد انتخاباتی اصلاحات و هم‌گرايى براى از سرگيرى روابط خود با کميسیون‌هاى انتخاباتی، تمام خواست‌‌‌هایش را به کمیسیون‌ انتخابات ارسال کرده بود.

اما مسئولان این ستاد دیروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند، تمام خواست‌هایی که در یک نامه‌ی 13 ماده‌ا‌ی به کمیسیون انتخابات فرستاده شده بود‌، از سوی این کمیسیون رد شده است. آنان تأکید کردند که بعد از این‌ تمام‌ فیصله‌ها و کارکردهای کمیسیون‌های انتخاباتی برای تیم اصلاحات و هم‌گرایی مشروعیت ندارند و آن را رد می‌کنند.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات تأکید دارد، این کمیسیون بر‌اساس خواست‌های یک نامزد، روند انتخابات را متوقف نخواهد کرد. نور محمد نور، سخن‌گوی این کمیسیون می‌گوید، کمیسیون انتخابات مطابق به تقویم انتخاباتی کارش را ادامه می‌دهد. قرار است نتایج ابتدایی انتخابات به تاریخ 11 سرطان اعلام شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *