حامد کرزی: در پنجم عید قدرت را به رییس جمهور جدید واگذار می‌کنم

اطلاعات روز: حامد کرزی، رییس جمهوری کشور اعلام کرد که قدرت را در پنجم عید سعید فطر به رییس جمهوری جدید کشور می‌سپارد. او می‌‌گوید، برای تحقق و هموار کردن روند انتخابات تمام تلاش‌ها را انجام می‌دهد و نهادهای انتخاباتی باید مطابق قانون رییس جمهور جدید کشور را معرفی کنند.

حامد کرزی تأکید کرده است، با انجام این کار، قدرت را در پنجم عید سعید فطر به رییس جمهوری جدید می‌سپارد. کرزی این اظهارات را در دیدار با اعضای حزب ملت متحد افغانستان در ارگ ریاست جمهوری بیان کرده است. او در این دیدار گفته است، روند انتخابات در تمام کشورهای جهان مشکلاتی دارد و چالش‌های انتخاباتی کشور حل می‌شوند.

او می‌گوید، فعلاً کشور به طرف پیش‌رفت و ترقی در حرکت است و امروز علایم این پیش‌رفت و ترقی به مشاهده می‌رسند. رییس جمهور در مورد تظاهرات تیم اصلاحات و هم‌گرایی گفته است، اعتراض روز جمعه در نزدیکی ارگ که همه‌ی اقشار مردم، به‌شمول شخصیت‌های برجسته، از جمله برادرم و شمار دیگری از مردم در آن اشتراک داشتند، نشانه‌ی بزرگ کامیابی مردم افغانستان است.

او می‌گوید، این تظاهرات نشان‌گر آن است که نظام دموکراسی در کشور آهسته آهسته به پختگی می‌رسد. عبدالرحیم ایوبی، رییس حزب ملت متحد افغانستان می‌گوید، در دور دوم انتخابات حصارهای سیاسی، مذهبی، سمتی و زبانی از میان برداشته شدند. او ضمن اشاره به تظاهرات روز جمعه‌ی دسته‌ی اصلاحات و هم‌گرایی می‌گوید، حتا اشتراک برادر رییس جمهور در این تظاهرات، نشان‌گر نهادنیه شدن نظام مردم‌سالاری در کشور است.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ 24 جوزا برگزار شد و چندروز بعد از برگزاری انتخابات، عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری روابط خود با کمیسیون‌های انتخابات را به تعلیق درآورد. او گفته بود، کمیسیون انتخابات به خواست‌های تیم‌ اصلاحات و هم‌گرایی توجه نکرده و دیگر کارکردهای این کمیسیون را نمی‌پذیرد.

عبدالله از کمیسیون انتخابات خواسته بود، وظیفه‌ی ضیاالحق امرخیل را به تعلیق درآورد و نیز در مورد چندولایتی که اشتراک مردم در انتخابات نسبت به گذشته بسیار زیاد بوده، معلومات ارائه کند. عبدالله سپس از سازمان ملل خواسته بود که بر روند دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نظارت کند.

بعد از آن سازمان ملل اعلام کرد که افغانستان را در قسمت حل چالش‌های انتخاباتی کمک می‌کند. کمیسیون انتخابات به روز شنبه در کابل اعلام کرد، سه شرط عبدالله برای پیوستن به روند انتخابات پذیرفته شده و دلیل دیگری برای نپیوستن او به روند انتخابات‌ وجود ندارد.

اما ستاد انتخاباتی ‌عبدالله عبدالله در واکنش به این اظهارات می‌گوید، تا هنوز شر‌ط‌های این تیم از سوی کمیسیون انتخابات پذیرفته نشده است. عبد‌الله هنوز به روند انتخابات باز‌نگشته و اعتراض‌های حامیان او‌ در مورد تقلب‌های انتخاباتی در کابل و شماری از ولایت‌های کشور ادامه دارد.

در حال حاضر روند شمارش آرا جریان دارد و مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌اند، نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تا 2 روز دیگر (11 سرطان) اعلام می‌شود. براساس معلومات کمیسیون انتخابات، نتایج نهایی دور دوم انتخابات بعد از رسیدگی به شکایت‌ها،‌ به تاریخ 31 سرطان اعلام خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *