غصب زمین‌های دولتی

«از دوونیم میلیون جریب زمین غصب‌شده دولتی، تنها ۳۵۱ هزار جریب آن از غاصبان پس گرفته شده است»

اطلاعات روز: اداره مستقل ارگان‌های محلی می‌گوید که بیش از دوونیم میلیون جریب زمین دولتی در مرکز و ولایات غصب شده است که از این میان، تنها ۳۵۱ هزار جریب زمین دوباره از نزد غاصبان استرداد شده است.

این اظهارات را محمدسرور جوادی، معین پالیسی و مسلکی اداره مستقل ارگان‌های محلی در جلسه کمیته هماهنگی و پی‌گیری قضایای غصب املاک دولتی و عامه مطرح کرده است.

این جلسه روز گذشته (چهارشنبه، ۱۹ سنبله) به ریاست سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری در قصر صدارت عظمی برگزار شده است.

آقای جوادی گزارش اداره مستقل ارگان‌های محلی از تعقیب، هماهنگی و پی‌گیری قضایای غصب املاک دولتی و عامه در مرکز و ولایات را به جلسه ارائه کرده و گفته است که از آغاز سال ۱۳۹۸ خورشیدی به این طرح فهرست بلندی از غصب و استرداد املاک دولتی به ریاست‌جمهوری فرستاده شده است.

به گفته‌ی او، از ۲۹ ولایت درباره‌ی غصب املاک دولتی و عامه معلومات جمع‌آوری شده که از این میان، در ۲۵ ولایت هیأت‌های موظف اداره مستقل ارگان‌های محلی مستقیما قضایای غصب املاک عامه و دولتی را از نزدیک بررسی کرده است.

او تأکید کرده است که در پنج ولایت به دلیل تهدیدات بلند امنیتی و مداخلات زورمندان محلی، هنوز گزارش‌های ولایتی به مرکز نرسیده است.

در همین حال، سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری گفته است که در راستای استرداد املاک غصب‌شده‌ی دولتی باید گام‌های عملی برداشته شود.

آقای دانش همچنان گفته است که در این زمینه باید بین اداره مستقل ارگان‌های محلی، وزارت شهرسازی و اراضی، شهرداری‌ها، وزارت عدلیه و اداره قضایای دولت هماهنگی کامل ایجاد شود.

معاون رییس‌جمهور به نهادهای یادشده هدایت داده است که فهرست املاک دولتی و عامه که غصب شده است، را به‌صورت واضح تهیه و میان املاک غصب‌شده و یا املاک در تهدید غصب نیز تفکیک صورت گیرد.

دانش به اداره مستقل ارگان‌های محلی و وزارت شهرسازی و اراضی نیز هدایت داده است که در رابطه به غصب املاک دولتی و عامه با مسئولیت برخورد کرده و پس از توحید لیست املاک غصب‌شده، آن‌را برای پی‌گیری به نهادهای عدلی و قضایی ارائه کنند.

از سوی هم، در این جلسه گزارش شهرداری کابل در مورد غصب جایدادها در ساحات پلانی شهر نیز بررسی شده است.

نماینده‌ی شهرداری در این جلسه گفته است که مطابق هدایت ریاست‌جمهوری و براساس میثاق امنیتی، ساحات و ملکیت‌های غصب‌شده در ساحات پلانی شهر به‌منظور تأمین امنیت و ایجاد نظم شهری مستندسازی شده است.

براساس گزارش شهرداری کابل، ۲۹۰ جایداد با دخل و تصرف و بدون هماهنگی شهرداری کابل، غصب شده است.

معاون رییس‌جمهور در این مورد گفته است که شهرداری کابل در هماهنگی با وزارت شهرسازی و اراضی و اداره قضایای دولت، املاک غصب‌شده را دوباره بررسی کرده و به‌صورت تفکیک‌شده لیست آن‌را برای پیگیری به نهادهای امنیتی ارائه کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *