لزوم گفت‌وگوی معنادار و همدلانه

برگزاری نشست عمومی هیأت‌های دولت و طالبان؛ «راه‌های حل موضوعات اختلافی فورا ارایه شود»

اطلاعات روز: نشست عمومی هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان شام روز گذشته (چهارشنبه، ۲۳ میزان) در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شده است.

هیأت مذاکره‌کننده دولت در تویتی گفته است در این نشست که تمامی اعضای دو هیأت در آن حضور داشته‌اند، در مورد حل موضوعات «اختلافی» صحبت شده است.

هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افزوده است که همچنان در این نشست تأکید شده است که گروه‌های تماس دو هیأت «هرچه زودتر راه‌های حل را به موضوعات اختلافی ارایه کنند».

محمدنعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز در رشته‌تویتی گفته است که هیأت مذاکره‌کننده‌ی این گروه و هیأت مذاکره‌کننده دولت در نشست شام روز گذشته در مورد نکات مورد اختلاف صحبت کرده‌اند.

او افزوده است که به هدف حل موضوعات اختلافی به گروپ‌های تماس دو هیأت وظیفه داده شده است تا هر چه زوتر به توافق نهایی در مورد طرزالعمل دست یابند و بحث بر موضوعات آجندا آغاز شود.

این سومین نشست عمومی هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و گروه طالبان پس از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی می‌باشد.

مذاکرات بین‌الافغانی یک ماه پیش در ۲۲ سنبله در شهر دوحه آغاز شد. تاکنون اما هیأت‌های مذاکره‌کننده دو طرف روی اصول مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

دو طرف روی دو موضوع مهم اختلاف دارند. طالبان بر توافق‌نامه‌ی خود با امریکا به‌حیث اساس مذاکرات بین‌الافغانی و همچنان حل اختلافات براساس فقه حنفی تأکید دارند. در مقابل هیأت جمهوری اسلامی افغانستان توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان را به‌حیث اساس مذاکرات قبول ندارد و نیز می‌گوید اختلاف تنها براساس فقه حنفی حل نشود زیرا در افغانستان تنها مذهب حنفی نیست بلکه مذهب جعفری نیز وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *