سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری

معاون رییس‌جمهور: حساب کردن زبان فارسی به‌عنوان زبان خارجی اشتباه است

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری می‌گوید که حساب‌کردن حتی یکی از این زبان‌های رسمی و رایج در کشور به‌عنوان زبان خارجی اشتباه است.

آقای دانش که امروز (سه‌شنبه، ۲۹ میزان) در محفل تجلیل از روز جهانی احصاییه در کابل صحبت می‌کرد،‌ همچنان گفت که زبان‌های رسمی و رایج در افغانستان گستره‌ی فراتر از افغانستان را شامل می‌شود که دلالت بر توانمندی و گستردگی این زبان‌ها دارد.

دانش در این محفل از اداره ملی احصاییه و معلومات کشور خواست که با مسایل هویتی شهروندان با دقت و بی‌طرفی کامل و غیرسیاسی برخورد کند و از هر نوع سهل‌انگاری که باعث سوءتفاهم می‌شود، خودداری کند.

معاون دوم رییس‌جمهور تأکید کرد که دولت افغانستان افتخار دارد که زمینه‌ی کثرت‌گرایی سیاسی و فرهنگی را فراهم کرده است و از آن با تمام توان حمایت می‌کند.

او همچنان علاوه کرده است که در قانون اساسی افغانستان در کنار حفظ هویت کلان ملی شهروندان، تلاش شده است که تنوع قومی، زبانی، فرهنگی و هویتی تمام ساکنان این کشور به رسمیت شناخته شود و از آن حمایت شود.

دانش در عین حال تأکید کرده است که اداره ملی احصاییه و معلومات باید کاملا مستقل و بی‌طرف باشد و در هیچ موضوعی زیر فشار سیاسی قرار نگیرد.

در همین حال، احمدجاوید رسولی، رییس اداره ملی احصاییه و معلومات در این مراسم گفته است که روند احصاییه به‌صورت مسلکی و بی‌طرفانه به پیش برده خواهد شد.

پیشتر درج زبان فارسی در گزینه‌ی زبان‌های خارجی در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک اداره ملی احصاییه و معلومات اعتراض شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

به دنبال آن، احمدجاوید رسولی، رییس این اداره در یک نشست خبری گفت که تمامی زبان‌های رسمی کشور را از این گزینه حذف کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *