جاوید رسولی

زبان فارسی از گزینه‌ی زبان‌های خارجی در فورم شناس‌نامه‌ی الکترونیک حذف شد

اطلاعات روز: به دنبال اعتراض شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر درج زبان فارسی در گزینه‌ی زبان‌های خارجی در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک، اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات می‌گوید که تمامی زبان‌های رسمی کشور را از این گزینه حذف کرده است.

احمدجاوید رسولی، رییس اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات که امروز (پنج‌شنبه، ۱۰ میزان) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت: «به خاطر جلوگیری از سوءتفاهمات، تمامی زبان‌هایی که مطابق سیستم سازمان بین‌المللی ستندردسازی، در سیستم شناس‌نامه‌ی الکترونیک در گزینه‌ی زبان‌های ملی ما قرار دارد، از لیست زبان‌های خارجی حذف شد.»

آقای رسولی افزود که زبان‌های ملی کشور  براساس کدهای اداره‌ی بین‌المللی استندر و معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در سیستم‌ این شناس‌نامه گنجانیده شده بود. او تأکید کرد که تمامی زبان‌های ملی در فهرست زبان‌های خارجی گنجانیده شده بود.

احمدجاوید رسولی گفت: «اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات به تمامی ارزش‌های ملی و زبان‌های رسمی و ملی احترام قایل است و هیچ‌گونه برخورد سلیقه‌ای در برابر زبان‌های رسمی و ملی کشور وجود ندارد.»

این درحالی است که اخیرا شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعتراض داشتند که اداره‌ی احصائیه و معلومات کشور به‌دلیل تعصب زبان فارسی را در گزینه‌ی زبان‌های خارجی درج کرده است. رییس این اداره اما گفت که این معترضان از کسانی بودند که می‌خواستند از این طریق به شهرت برسند و به آبروی اداره‌ی ملی احصائیه و معلومات لطمه وارد کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *