کمیسیون حقوق بشر

در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تخار ۱۲ کودک کشته شده‌اند

کمیسیون حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با نشر یافته‌های ابتدایی خود از تلفات غیرنظامیان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در ولایت تخار می‌گوید که ۱۲ کودک پسر و دختر در این حمله کشته شده‌اند.

در اعلامیه‌ای که امروز (جمعه، ۲ عقرب) از سوی کمیسیون حقوق بشر به نشر رسیده، آمده است که در این حمله‌ی هوایی، ۱۸ کودک دیگر و ملای مسجدی که مورد حمله قرار گرفته، زخمی شده‌اند. کودکان قربانی در مسجد مصروف درس‌خواندن در نزد ملا بوده‌اند.

در اعلامیه تأکید شده است که این حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تاریخ ۳۰ میزان در روستای «هزاره‌قشلاق» شهر تالقان، مرکز تخار زمانی راه‌اندازی شده است که دسته‌ای از جنگ‌جویان گروه طالبان از این منطقه می‌گذشته است.

کمیسیون حقوق بشر ضمن محکوم‌کردن این حمله خواهان شناسایی عاملان آن و تأمین عدالت و جبران خسارت برای آنان شده‌اند. این کمیسیون همچنان گفته است که جنگ راه‌حل نیست و باید فورا توقف یابد و آتش‌بس برقرار شود.

همچنان کمیسیون حقوق بشر از مسئولان حکومتی خواسته است که با شهروندان مدعی نقض حقوق بشری مردم با گفتار و رفتار تهدیدآمیز برخورد نکند، بلکه به‌جای آن، چنین قضایایی بررسی و درباره‌ی آن‌ها به‌گونه‌ی همه‌جانبه تحقیق شود.

این کمیسیون تأکید کرده است: «دولت افغانستان مبتنی بر قوانین ملی و تعهد به حقوق و مقررات بین‌المللی مؤظف و متعهد به حفاظت از آزادی بیان، به‌مثابه یکی از حقوق بشری شهروندان و از مهم‌ترین دستاوردهای نظام سیاسی -حقوقی موجود است و باید به عمل به این وظیفه و تعهد خود ادامه دهد و در برابر اعمال خود پاسخگو باشد.»

این درحالی است که امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری کشور روز گذشته در یک یادداشت فیسبوکی کشته‌شدن کودکان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در تخار را بی‌اساس خوانده بود. آقای صالح تأکید کرده بود: «با کسانی که شایعه را سرخط ساخته‌اند برخورد قانونی خواهد شد.» او گفته بود که این گفته‌هایش را با صلاحیت «دولتی» و «اخلاقی» نوشته است.

پیشتر محمدجواد هجری، سخن‌گوی والی تخار در صحبتی با روزنامه اطلاعات روز گفته بود که در حمله‌ی هوایی «اشتباهی» نیروهای افغان در منطقه‌ی «هزاره‌قرلق» شهر تالقان، مرکز تخار ۱۲ نفر کشته شده‌اند. او افزوده بود که بیشتر این افراد کودکان اند.

همچنان آقای هجری گفته بود که در این حمله‌ی هوایی ۱۴ کودک نیز زخمی شده‌اند.

اما روز گذشته وزارت دفاع ملی گفت که در این حمله جنگ‌جویان طالبان هدف قرار گرفته است. این وزارت در اعلامیه تأکید کرد که یک هیأت باصلاحیت برای بررسی ادعای کشته‌شدن غیرنظامیان و کودکان در حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در ولایت تخار تعیین شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *