سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری

حکومت جدید امریکا روند صلح افغانستان را بازنگری کند

سرور دانش

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری کشور می‌گوید که برای رفع مشکلات کنونی در گفت‌وگوهای صلح افغانستان، حکومت جدید امریکا باید این گفت‌وگوها را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.

آقای دانش که امروز (دوشنبه، ۱۹ عقرب) در نشستی در کابل صحبت می‌کرد، گفت که با بازنگری روند صلح توسط امریکا، چالش‌های موجود در این روند رفع می‌شود و تمامی جوانب نیز به‌صورت «مسئولانه‌تر» و با اتکا بر واقعیت‌ها از صلح حمایت خواهند کرد.

او ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت امریکا در روند صلح افغانستان، از حکومت جدید این کشور خواست که همچنان از این روند و حفظ ارزش‌ها و دستاوردها در افغانستان حمایت کند.

معاون دوم ریاست‌جمهوری همچنان گفت که گروه طالبان به خاطر انعطاف‌ناپذیری‌هایی که دارد، عامل اصلی به بن‌بست‌کشیدن مذاکرات صلح است. او تأکید کرد که این موضوع سبب شده است تا مردم افغانستان نسبت به روند صلح بی‌باور شود.

از سویی هم، سرور دانش افزود که اکثریت جنگ‌جویان رهاشده‌ی گروه طالبان از زندان‌های دولت برخلاف تعهدات‌شان دوباره به میدان‌های جنگ برگشته‌اند. آقای دانش تأکید کرد که مردم افغانستان نیز به‌خاطر امتیازدهی به طالبان در مورد رهاسازی زندانیان طالب، حکومت افغانستان را مسئول می‌داند.

او افزایش خشونت‌ها توسط طالبان را غیرقابل‌قبول و نقض صریح موافقت‌نامه بین طالبان و امریکا خوانده، گفت که این گروه برخلاف تعهدش هنوزهم بر موضع جنگ‌طلبانه خود اصرار می‌ورزد و به راه‌حل مسالمت‌آمیز باور ندارد.

معاون دوم ریاست‌جمهوری در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به چالش‌های موجود در مذاکرات بین‌الافغانی در شهر دوحه، پایتخت قطر گفت که مبنابودن موافقت‌نامه‌ی دوحه برای این مذاکرات، قابل‌قبول دولت افغانستان نیست.

او تأکید کرد که دولت افغانستان این موفقت‌نامه را تأیید نکرده است تا در قبال جزئیات محتوای آن مسئولیت داشته باشد.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که با گذشت حدود دو ماه از افتتاح رسمی مذاکرات صلح افغانستان در شهر دوحه هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است و هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان روی طرزالعمل مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *