نگرانی سازمان ملل از افزایش خشونت در برابر زنان و دختران افغان در زمان همه‌گیری کرونا

همزمان با روز جهانی محو خشونت علیه زنان، سازمان ملل متحد از افزایش خشونت‌ها در برابر زنان و دختران افغان در جریان همه‌گیری کرونا ابراز نگرانی کرده است.

الیتا میلیر، رئیس دفتر ملل متحد برای زنان در افغانستان گفته است: «تعامل روزانه‌ی ما با زنان افغان در سراسر کشور از آغاز شیوع همه‌گیری، افزایش نگران‌کننده‌ای را در سطح خشونت علیه زنان و دختران برجسته می‌سازد. آمار ما در مورد تأثیرات از نگاه تمایز جنسیتی کووید-۱۹ نیز با این موضوع مطابقت داشته است.»

به گفته‌ی خانم میلیر، درحالی که برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، خانه مکانی امن برای حفاظت از خودشان در مقابل کرونا شده، اما شمار زیادی از زنان و دختران در خانه با سوءاستفاده‌کنندگان گیر مانده‌اند.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (چهارشنبه، ۵ قوس) در اعلامیه‌ای، خواهان همبستگی و تعهد برای پایان دان به خشونت علیه زنان و دختران در جریان همه‌گیری کرونا شده است.

سازمان ملل از تمامی طرف‌ها در افغانستان خواسته است که برای جلوگیری و جبران خسارت خشونت علیه زنان و دختران، به ویژه در زمان همه‌گیری کووید-۱۹، تلاش‌های‌شان را افزایش دهند.

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است که همه‌گیری کووید-۱۹، عوامل اصلی خطر برای خشونت علیه زنان و دختران از جمله کمبود غذا، بیکاری، ناامنی اقتصادی و بسته‌شدن مکاتب را تشدید کرده است.

یوناما تأکید کرده است که عواقب خشونت علیه زنان و دختران به‌شمول تأثیرات جسمی، جنسی و روانی که مانع اشتراک کامل آنان در جامعه می‌شود، بسیار و جدی هستند.

دیبرا لاینز، نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: «خشونت علیه زنان و دختران عواقب منفی نه تنها بر نجات‌یافتگان خشونت، بلکه برای خانواده‌ها، مردم و جامعه دارد. این موضوع مانعی بر سر راه ریشه‌کن کردن فقر، انکشاف پایدار و تلاش‌ها در جهت صلح می‌باشد.»

خانم لاینز همچنان گفته است که خشونت علیه زنان و دختران در افغانستان، دسترسی آنان به حقوق بشری و آزادی‌های اساسی‌شان را در حساس‌ترین زمان تاریخ معاصر این کشور به خطر می‌اندازد.

این درحالی است که کمپین ۱۶ روز جهانی در برابر خشونت علیه زنان نیز از امروز آغاز می‌شود و تا دهم دسامبر، روز جهانی حقوق بشر ادامه می‌یابد.

امسال از روز جهانی محو خشونت علیه زنان در سال جاری با شعار «جهان را نارنجی کنید: تمویل، پاسخ، جلوگیری، جمع کردن!» تجلیل می‌شود.

این شعار بر تسریع پاسخ‌گویی برنامه‌های مشخص در برابر خشونت مبتنی بر جنسیت در زمینه‌ی کووید-۱۹ و ترویج برنامه‌ی تحمل صفر در برابر خشونت در جامعه تمرکز دارد.