سوءتغذی

سازمان ملل: ۵۰ درصد کودکان فقیر در افغانستان سوءتغذی مزمن دارند

سازمان جهانی خوراکه و زراعت، اداره حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف)، برنامه‌ی جهانی خوراکه و سازمان صحی جهان در یک گزارش مشترک گفته‌اند که افغانستان در بین کشورهای جنوب آسیا، دارای بالاترین میزان کودکان سوءتغذیه است.

براساس این گزارش که امروز (چهارشنبه، ۱ دلو) منتشر شده، آمده است که میزان کودکان سوءتغذی در افغانستان دو برابر دیگر کشورهای منطقه است. این گزارش گفته است که در افغانستان از هر ده کودک فقیر، پنج کودک دارای علایم تغیرناپذیر سوءتغذیه‌ی مزمن می‌باشند.

این چهار سازمان تخصصی سازمان ملل متحد گفته‌اند که کووید۱۹ وضعیت را در افغانستان وخیم‌تر کرده است. رییس بخش تغذیه‌ی دفتر یونیسف در افغانستان گفته است: «ما شاهد افزایش تعداد اطفالی هستیم که هر ماه ضعیف‌تر می¬شوند.»

به گفته‌ی او، در جریان ۱۲ ماه آینده به‌صورت تخمینی حدود یک میلیون نفر در افغانستان به شدت ضعیف خواهند شد که این رقم ۳۰ درصد بالاتر از سال گذشته‌ی میلادی است. رییس بخش تغذیه‌ی یونیسف این افزایش را به تأثیرات کووید۱۹ بر خانواده‌های فقیر نسبت داده است.

او تأکید کرده است که یونیسف از نزدیک با ادارات دولتی و دیگر دفترهای مربوط سازمان ملل در افغانستان کار می‌کند تا وعده‌های غذایی مادران و کودکان در افغانستان را ضمن توجه به نیازهای فوری کودکان دچار سوءتغذیه‌ی شدید، بهبود بخشد.

در بخشی از این گزارش از تأثیرات اقتصادی کووید۱۹ و افزایش نابرابری‌ها که سبب تشدید سوءتغذیه در بین میلیاردها نفر در منطقه‌ی آسیا و پاسفیک خواهد شد، هشدار داده شده است. براساس این گزارش، رژیم غذایی و تغذیه‌ی کودکان و مادران به‌طور خاصی آسیب‌پذیر است.

یافته‌های این گزارش همچنان نشان می‌دهد که به‌دلیل بالارفتن قیمت میوه، سبزیجات و لبنیات، دسترسی به وعده‌های غذایی صحی برای مردم فقیر در آسیا و پاسفیک تقریبا ناممکن شده است؛ درحالی که دسترسی به وعده‌های غذایی صحی در تأمین امنیت غذایی و تغذیه‌ی همگانی ضروری پنداشته می‌شود.

از سوی هم، در این گزارش آمده است که وعده‌های غذایی و تغذیه‌ی کودکان و مادران کیفیت بسیار پایینی دارد. گزارش افزوده است که افغانستان در بین ۲۳ کشور دارای کم‌کیفیت‌ترین وعده‌های غذایی، رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص می‌دهد.

در این گزارش مشترک چهار سازمان تخصصی سازمان ملل آمده است که از هر ده کودک بین شش ماه تا دو سالگی، شش نفر در طی ۲۴ ساعت گذشته میوه و یا سبزی نخورده‌اند و از هر ده نفر، هفت نفر پروتئین مصرف نکرده‌اند.

طبق این گزارش: «سازمان یونیسف در حال پشتیبانی از تطبیق و گسترش برنامه‌هایی است که از طریق توزیع پودرهای مولتی‌ویتامین برای اطفال آسیب‌پذیر و تأمین تابلیت‌های آهن و فولیک اسید برای دختران بالغ آسیب‌پذیر و زنان باردار و شیرده، به بهبود جذب مواد غذایی مغذی می پردازند.»