القاعده و طالبان

وزارت خزانه‌داری امریکا: القاعده و طالبان متحدان نزدیک باقی مانده‌اند

وزارت خزانه‌داری امریکا در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که حمایت گروه طالبان از شبکه‌ی القاعده در افغانستان، این شبکه را قوی‌تر کرده است و به فعالیت‌هایش نیز ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش که خلاصه‌ی آن در سایت لانگ وار ژورنال منتشر شده، القاعده روابطش با طالبان را از طریق شبکه مربیان و مشاوران خود با ارائه‌ی مشاوره، راهنمایی و پشتیبانی مالی تقویت کرده است.

گزارش دریافته است که القاعده و طالبان همچنان متحدان نزدیک باقی ماده‌اند و به دیدارهای منظم خود نیز ادامه داده‌اند.

آنچه که در این گزارش آمده، همچنان حاکی از آن است که تا هنوز شواهدی که نشان بدهد طالبان علیه القاعده اقداماتی را روی‌دست گرفته باشد، در دسترس نیست.

در همین حال، گروه طالبان یافته‌های گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا را رد کرده است. ذبیح‌الله مجاهد، از سخن‌گویان طالبان در اعلامیه‌ای گفته است که این گزارش براساس معلومات نادرست از سوی «حلقات مغرض و جنگ‌طلب» تهیه شده است.

ذبیح‌الله مجاهد افزوده است که پس از سال ۲۰۰۱ میلادی که جنگ‌های گسترده در افغانستان آغاز شد و تحولاتی نیز شماری از کشورهای عربی رونما شد، اعضای القاعده و اتباع دیگر کشورها افغانستان را ترک کرده و به کشورهای‌شان برگشتند.

در اعلامیه‌ی طالبان تأکید شده است که در حال حاضر هیچ عضو القاعده در افغانستان حضور ندارد و به حضور اتباع کشورهای دیگر نیازی نیز دیده نمی‌شود. این گروه گفته است که عملی‌شدن کامل توافق‌نامه‌ی دوحه را راه حل معقول برای معضل جاری در افغانستان و به نفع مردم افغانستان و امریکا می‌دانند.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح میان امریکا و طالبان که در دهم حوت سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر امضا شد، امریکا تعهد سپرده بود که نیروهای را از افغانستان خارج می‌کند و طالبان نیز متعهد شده بود که ارتباطش را با دیگر گروه‌های تروریستی به‌ویژه القاعده قطع می‌کنند.