نشست ژنو در مورد افغانستان

حملات هدفمند طالبان به ایجاد محیط ناامن کمک می‌کند

نمایندگی‌های سیاسی مقیم در کابل:

هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، اسپانیا، سویدن، بریتانیا و امریکا در یک اعلامیه‌ی مشترک ادامه‌ی حملات هدفمند، آدم‌ربایی‌ها و تخریب زیرساخت‌ها در افغانستان را محکوم کرده‌اند.

در این اعلامیه‌ی مشترک که امروز (یک‌شنبه، ۱۲ دلو) از سوی نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در کابل به نشر رسیده، آمده است که مسئولیت اکثریت این خشونت‌ها را که در آن جامعه‌ی مدنی، قضایی، رسانه‌ایی، طبی و نمایندگی‌های غیرنظامی دولت هدف قرار می‌گیرد، به عهده‌ی گروه طالبان است.

به نقل از اعلامیه، این حملات طالبان به ایجاد محیط ناامن در کشور کمک می‌کند و سبب می‌شود که گروه‌های تروریستی و جنایت‌کار بتوانند به‌شکل آزادانه فعالیت کنند.

در همین حال نمایندگی‌های سیاسی این سازمان‌ها و کشورها از دولت افغانستان خواسته است که برای حصول اطمینان به‌منظور شناسایی و به‌محاکمه‌کشاندن عاملان این حملات، پیرامون آن تحقیق کند.

همچنان آنان با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های هنگفت جامعه‌ی بین‌المللی در زمینه‌ی انرژی، مصئونیت غذایی، منابع آبی و زیرساخت‌های جاده‌ایی در افغانستان، تأکید کرده‌اند که طالبان با اقدامات خشونت‌بار و تخریب مداوم زیرساخت‌های حیاتی از جمله تخریب جاده‌ها، انفجاردادن پایه‌های برق و شبکه‌های مخابراتی، جهان را «خشمگین» می‌کنند.

هیأت اتحادیه‌ی اروپا،‌ نمایندگی غیرنظامی ناتو در افغانستان و نمایندگی‌های سیاسی کشورهای استرالیا، کانادا، چک، دنمارک، فنلند، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هالند، اسپانیا، سویدن، بریتانیا و امریکا گفته انتظار دارند تا گروه طالبان با پایان‌دادن به خشونت، توقف تخریب زیرساخت‌ها و تعهد به صلح پایدار حمایت خود را از مردم افغانستان نشان دهد.

در همین حال، این کشورها و سازمان‌ها افزوده‌اند که اگر قرار است صلح در افغانستان استقرار یابد، باید خشونت‌ها متوقف شود.

آنان گفته در کنار کسانی اند که متعهد به ختم جنگ از طریق یک توافق سیاسی فراگیر که متضمن افغانستان به عنوان یک کشور مقتدر، متحد و دموکراتیک باشد، اند. در اعلامیه همچنان تأکید شده است که در نتیجه‌ی این توافق سیاسی، افغانستان در داخل و با همسایگانش باید در صلح باشد و از حقوق بشر، انکشاف و دستاوردهای دو دهه‌ی اخیر حفاظت شود.

در چند ماه اخیر، حملات هدفمند بر خبرنگاران، فعالان نهادهای جامعه‌ی مدنی، کارمندان غیرنظامی دولت به‌گونه‌ی بی‌پیشینه افزایش یافته است. دولت افغانستان نیز گروه طالبان مسئول این حملات خوانده بودند. اما گروه طالبان دست‌داشتن در این حملات را رد کرده‌اند.

از سویی هم، این کشورها و سازمان‌ها درحالی بر توقف خشونت‌ها همزمان با گفت‌وگوهای صلح تأکید می‌کنند که هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دو طرف در شهر دوحه، پایتخت قطر برای انجام مذاکرات حضور دارند.

هفته‌ی گذشته، نادر نادری، سخن‌گوی هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان گفته بود که هیأت مذاکره‌کننده‌ی گروه طالبان چندین روز است که آماده‌ی برگزاری نشست رسمی و بحث برای ختم جنگ نشده است.

ناجیه انوری، سخن‌گوی وزارت دولت در امور صلح نیز روز گذشته گفته است که جانب طالبان هنوز آماده‌ی نشستن به میز مذاکره با هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان نیست.