امضای نقشه‌ی پروژه‌ی راه آهن

نقشه‌ی راه پروژه‌ی ساخت راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور امضا شد

افغانستان، ازبیکستان و پاکستان نقشه‌ی راه و سند برنامه‌ریزی و ساخت راه آهن مزارشریف – کابل – پیشاور را در همایشی در شهر تاشکند، پایتخت ازبیکستان امضا کرده‌اند.

وزارت امور خارجه‌ی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گفته است که این نقشه‌ی راه آهن روز گذشته (سه‌شنبه، ۱۴ دلو) توسط نمایندگان این کشورها به امضا رسیده است. این وزارت افزوده که با ایجاد این خط آهن، گام مهمی در راستای اتصال و گسترش همکاری‌های منطقه‌ای برداشته شده است و رویای مشترک «اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی از طریق افغانستان» تحقق می‌یابد.

به نقل از خبرنامه، محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی کشور که ریاست مشترک این همایش را به عهده داشته است، گفته عملی‌شدن پروژه‌ی خط آهن سه کشور جزء لاینفک دیدگاه اتصال منطقه‌ای افغانستان است.

او افزوده است: «اتصال و برقراری ارتباط، نه‌تنها به معنای استفاده از امکانات بالقوه برای گسترش تجارت، ترانزیت و سرمایه‌گذاری در جهت رشد اقتصاد و شگوفایی می‌باشد، بلکه به معنای ارتقای ظرفیت‌ها و تقویت پایه‌های همکاری در راستای برقراری صلح، ثبات و تأمین امنیت نیز است.»

آقای اتمر خاطرنشان کرده است که تطبیق قوانین سازمان تجارت جهانی در زمینه‌های اتصال منطقه‌ای و پیش‌بینی پالیسی‌های مورد نیاز می‌تواند سه کشور را در برابر چالش‌های احتمالی و رسیدگی به آن‌ها کمک کند.

در همین حال، سردار امورزاکوف، معاون صدراعظم و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبیکستان نیز احداث خط آهن مزارشریف – کابل – پیشاور را یک پروژه‌ی مهم و تاریخی خوانده و گفته است که تطبیق این پروژه چشم‌انداز پیشرفت اقتصادی در آسیای میانه را دگرگون می‌کند.

او همچنان اعلام کرده است که کشورش آمادگی همه‌جانبه برای تطبیق نقشه‌ی راه این پروژه را دارد.

عبدالرزاق داوود، مشاور ارشد صدراعظم پاکستان نیز راه‌اندازی نشست سه جانبه و امضای نقشه‌ی راه خط آهن مزارشریف – کابل – پیشاور را راه‌گشای مرزهای جدید در قبال گسترش تجارت و دستیابی به دیدگاه مشترک سه کشور خوانده است.

او گفته است: «زمان آن فرا رسیده تا از موقعیت استراتیژیک خود برای گسترش ارتباطات واتصال منطقه استفاده نموده، امکانات و پُتانسیل‌های بالقوه‌ی مبادلات تجارتی واقتصادی خود را، به‌کار اندازیم.»

در همین حال، وزارت خارجه‌ی افغانستان گفته است که در این نشست، نمایندگان شماری از سازمان‌ها و مؤسسات بین‌المللی به‌شمول بانک توسعه‌ی اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیربنایی آسیا و بانک اروپایی توسعه و بازسازی از تمویل پروژه‌ی خط آهن مزارشریف – کابل – پیشاور اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنان این وزارت افزوده است که بانک توسعه‌ی آسیایی، بانک جهانی، بانک سرمایه‌گذاری اروپا، و سفیر امریکا در ازبیکستان نیز از تمویل پروژه‌ی خط آهن نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که در تمویل این پروژه سهم می‌گیرند.