نخستین محموله‌ی واکسین کرونا به افغانستان رسید

افغانستان نخستین محموله‌ی واکسین کرونا را دریافت کرد

وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده است که نخستین محموله‌ی واکسین کرونا ساخت هند را تحویل گرفته است.

این محموله شامل ۵۰۰ هزار دوز واکسین کرونا است که از سوی هند به افغانستان کمک شده است. قرار است با این مقدار واکسین، ۲۵۰ هزار نفر در افغانستان واکسینه شوند.

در اعلامیه‌ی وزارت صحت عامه آمده است که این محموله امروز (یک‌شنبه، ۱۹ دلو) به کابل رسیده و توسط راگورام، شارژدافر سفارت هند به این وزارت تحویل داده شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه گفته است که قرار است در مرحله‌ی اول، کارمندان صحی که در خط نخست مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند، واکسین دریافت کنند.

در اعلامیه به نقل از مجروح آمده است: «برای ۲۰ درصد نفوس کشور واکسین کرونا تدارک شده است و قرار است برای ۴۰ درصد دیگر جمعیت کشور نیز واکسین کرونا از سوی شرکای صحی کمک شود.»

به گفته‌ی مجروح، وزارت صحت عامه افغانستان در سطح منطقه نخستین وزارتی است که بیشترین دادخواهی را برای فراهم‌سازی واکسین کرونا انجام داده و بهترین طرح را برای تطبیق واکسین کرونا ارائه کرده است.

سرپرست وزارت صحت همچنان گفته است که طرح این وزارت براساس اولویت‌بندی افراد در معرض خطر و چگونگی نگهداری و تطبیق واکسین کرونا با شرکای صحی بین‌المللی شریک شده و مورد تقدیر قرار گرفته است.

او در مورد چگونگی نگهداری واکسین کرونا نیز گفته است که افغانستان بهترین سیستم زنجیره‌ی سرد را برای نگهداری این واکسین در سطح منطقه دارد. به گفته‌ی او، به‌گونه‌ی همزمان ظرفیت نگهداری پنج میلیون دوز واکسین در سردخانه‌های وزارت صحت در کابل وجود دارد.

طبق اظهارات وحید مجروح، قرار است یک سیستم آنلاین در وبسایت وزارت صحت عامه ایجاد شود که از طریق آن کارمندان صحی در ولایات می‌توانند خود را ثبت نام و شامل برنامه‌ی واکسین کرونا شوند.

رییس‌جمهور اشرف غنی از حکومت و مردم هند بابت کمک به موقع شان به افغانستان سپاسگزاری و ابراز امتنان کرده است.

در همین حال، راگورام، شارژدافر سفارت هند در کابل گفته است که این محموله‌ی واکسین از سوی مردم هند به مردم افغانستان اهدا شده و این کمک‌ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

افغانستان درحالی نخستین محموله‌ی واکسین کرونا را از هند دریافت کرده است که براساس آمارهای رسمی وزارت صحت عامه، تا کنون بیش از ۵۵ هزار نفر در سراسر کشور به کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، بیش از ۴۸ هزار نفر بهبود یافته و بیش از دوهزار و ۴۰۰ نفر دیگر جان داده‌اند.