جمشید رسولی

فساد اداری؛ دادستانی کل: در یک سال گذشته به یک‌هزار و ۷۹۱ قضیه رسیدگی شده است

دادستانی کل کشور می‌گوید که در جریان سال گذشته‌ی مالی (۱۳۹۹) این اداره به یک‌هزار و ۷۹۱ قضیه‌ی فساد اداری رسیدگی کرده است.

جمشید رسولی، سخن‌گوی دادستانی کل که امروز (چهارشنبه، ۶ حوت) در یک نشست خبری در کابل صحبت می‌کرد، گفت که این قضایا شامل ۲۶۶ قضیه‌ی مربوط به جرایم سنگین فساد اداری و یک‌هزار و ۵۲۵ قضیه‌ی مربوط به جرایم عادی فساد اداری می‌شود.

آقای رسولی در مورد متهمین این قضایا چیزی نگفت، اما تأکید کرد که از جمله‌ی ۲۶۶ قضیه‌ی مربوط به جرایم سنگین فساد اداری، ۲۰۵ قضیه‌ی آن غیرنظامی و ۶۱ قضیه‌ی دیگر آن نظامی است.

از سویی هم، او گفت که در نتیجه‌ی رسیدگی به این قضایا، مبلغ ۸۳ میلیون و ۷۱۹ هزار افغانی، سه میلیون و ۵۴۸ هزار دالر امریکایی و ۶۰۰ هزار یورو به خزانه‌ی دولت واریز شده است.

سخن‌گوی دادستانی کل همچنان گفت که در جریان دو ماه قوس و جدی سال جاری خورشیدی، ۲۴۴ قضیه‌ی فساد اداری که شامل ۵۰۰ متهم می‌باشد، نیز در این اداره ثبت و پیگیری شده است.

او گفت که این قضایا شامل ۱۰۲ قضیه از ولایات با ۲۱۸ متهم و ۱۲۲ قضیه از مرکز با ۲۸۲ متهم می‌شود. همچنان از مجموع این ۲۴۴ قضیه‌ی فساد اداری، ۷۶ قضیه نظامی است و متباقی ۱۶۸ قضیه دیگر غیرنظامی است.

جمشید رسولی افزود که براساس این ارقام، در دو ماه قوس و جدی سال روان خورشیدی، به‌صورت اوسط در روز، ۹ نفر در پیوند به فساد اداری متهم شناخته شده‌اند.

او گفت که در میان متهمین، مقامات بلندپایه از جمله معینان وزارت‌ها، والیان، رییسان ادارات، اعضای شورای ولایتی و پارلمان نیز شامل اند. او گفت که بیشتر این افراد به اتهام اختلاس، رشوت، سوءاستفاده از صلاحیت‌های وظیفوی، قاچاق پول، جعل و تذویر اسناد متهم شناخته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *