نشست مسکو برای صلح افغانستان

تسریع در مذاکرات دوحه؛ روسیه در ۲۸ حوت نشستی را در مورد صلح افغانستان میزبانی می‌کند

شورای عالی مصالحه‌ی ملی کشور می‌گوید که قرار است دولت روسیه در تاریخ ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) نشستی را در مورد صلح افغانستان در شهر مسکو برگزار کند.

فریدون خزون، سخن‌گوی شورای عالی مصالحه‌ی ملی امروز (سه‌شنبه، ۱۹ حوت) در یک پیام ویدیویی گفته است که روسیه برای اشتراک در این کنفرانس از رهبری دولت، چهره‌های سیاسی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی، رهبران طالبان و برخی از کشورهای منطقه و امریکا دعوت کرده است.

آقای خزون افزوده است که هم‌اکنون رهبری شورای عالی مصالحه‌ی ملی در حال مشورت درباره‌ی این دعوت است.

همچنان در نسخه‌ای از دعوت‌نامه که ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه‌ی رییس‌جمهور روسیه در امور افغانستان به رهبران حکومت و چهره‌های سیاسی فرستاده است، آمده که این نشست قرار است تا نُه روز دیگر‌ در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شود.

براساس دعوت‌نامه، در این نشست دو نفر به نمایندگی از حکومت، دو نفر به نمایندگی از شورای عالی مصالحه‌ی ملی، پنج نفر به نمایندگان از طالبان و شش یا هفت نفر نیز به نمایندگی از چهره‌ها و رهبران جریان‌های سیاسی اشتراک خواهند کرد.

هدف از برگزاری این نشست در مسکو، سرعت‌بخشیدن به روند مذاکرات بین‌الافغانی در شهر دوحه، پایتخت قطر خوانده شده است. مسکو پیشن از این نیز میزبان دو نشست در مورد صلح افغانستان بودند. در این نشست‌ها شماری از چهره‌های سیاسی و نمایندگان گروه طالبان شرکت کرده بودند.

محمدحنیف اتمر، وزیر امور خارجه‌ی کشور روز گذشته (دوشنبه، ۱۸ حوت) نیز در یک نشست خبری در کابل گفت که مشورت‌ها برای برگزاری این نشست «۳+۲» با جانب مسکو جریان دارد. آقای اتمر به نقل از اعلام روسیه افزود که این نشست برای حمایت از روند صلح افغانستان برگزار می‌شود.

همچنان محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی و رییس پیشین شورای عالی مصالحه‌ی ملی تأیید کرده است که برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

ارگ ریاست‌جمهوری و شماری دیگر از چهره‌های سیاسی که در این نشست دعوت شده‌اند، هنوز در این مورد چیزی نگفته‌اند.

روسیه درحالی برای سرعت‌بخشیدن به مذاکرات دوحه، این نشست را برگزار می‌کند که مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان از حدود دو ماه پیش به این طرف به کندی پیش می‌رود. هیأت‌های مذاکره‌کننده دو طرف از آغاز مرحله‌ی دوم گفت‌وگوها در تاریخ ۱۶ جدی تاکنون به جز چند بار، دیگر باهم دیداری نداشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *