خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه بامیان

خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه بامیان یک سال پس از افتتاح آن هنوز فعال نشده است

همزمان با آغاز درس‌های حضوری دانشگاه‌ها در کشور، مسئولان در ریاست دانشگاه بامیان می‌گویند که خوابگاه دخترانه‌ی این دانشگاه با گذشت حدود یک سال از افتتاح آن، هنوز برای پذیرایی دانشجویان آماده نشده است.

عزیز محبی، رییس دانشگاه بامیان امروز (سه‌شنبه، ۱۹ حوت) به روزنامه اطلاعات روز گفت که چهار دلیل عمده از جمه منظورنشدن تشکیل کارمندان خوابگاه، نبود آب و برق و همچنان آماده نبودن طعام‌خانه باعث شده است که خوابگاه دخترانه عملا در اختیار دانشجویان قرار نگیرد.

آقای محبی توضیح داد که یک چاه در ساحه‌ی خوابگاه حفر شده، اما آب آن شور و غیرقابل استفاده است. به گفته‌ی او، خوابگاه برای فعال کردن مرکزگرمی‌ها، ماشین‌های لباس‌شویی و… به برق سه فاز نیاز دارد، اما شرکت برشنا در بامیان برق سه فاز تأمین کرده نمی‌تواند.

رییس دانشگاه بامیان همچنان گفت که طعام‌خانه‌ی خوابگاه دخترانه‌ی این دانشگاه تا کنون از سوی شرکت قراردادی به آن‌ها تحویل داده نشده است. او تأکید کرد که طی مکتوبی به وزارت تحصیلات عالی، خواستار آمدن یک هیأت تخنیکی از کابل شده تا این طعام‌خانه را تحویل بگیرد، اما هیأت هنوز به بامیان نیامده است.

عزیز محبی در عین حال گفت که تمام مشکلات خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه بامیان را از طریق مکاتب رسمی با وزارت تحصیلات عالی درمیان گذاشته است. او گفت که وزارت تحصیلات عالی برای رفع این مشکلات وعده سپرده، اما هنوز به وعده‌اش عمل نکرده است.

در همین حال، محمدحنیف فرزان، معاون سخن‌گوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید که برای فعال کردن خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه بامیان از قبل مشکلات تخنیکی، بودجوی، اداری، تشکیل و امکانات وجود داشت.

آقای فرزان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که با تصویب بودجه‌ی سال مالی ۱۴۰۰ از سوی مجلس نمایندگان، این مشکلات رفع شده و به‌زودی خوابگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.

به گفته‌ی او، در حال حاضر هیچ گونه مشکلی که بتواند مانع اقدام برای استفاده از خوابگاه دخترانه‌ی دانشگاه بامیان شود، وجود ندارد.

این درحالی است که بامیان یکی از ولایت‌های سردسیر در زون مرکز کشور است. دانشجویان دختر به دلیل سردی هوا با مشکلاتی از جمله نبود مکان مناسب برای بودوباش مواجه هستند.