ولایت قندهار

ادعاهای ضدونقیض از سقوط «حوض مدد» ژیری توسط طالبان؛ «شاه‌راه قندهار – هلمند مسدود است»

منابع محلی در ولایت قندهار می‌گویند که منطقه‌ی «حوض مدد» در ولسوالی ژیری این ولایت به دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است.

محمدیوسف یونسی، عضو شورای ولایتی قندهار امروز (سه‌شنبه، ۱۹ دلو) به روزنامه اطلاعات روز گفت که جنگ‌جویان طالبان به‌دنبال «سقوط» منطقه‌ی حوض مدد، بخشی‌هایی از شاه‌راه قندهار – هلمند را تخریب و سه پُلچک را نیز انفجار داده‌اند.

آقای یونسی افزود که این شاه‌راه از دو روز پیش به این طرف، به‌روی ترافیک توسط طالبان مسدود شده است. به گفته‌ی او، موترهای باربری و مسافربری برای عبور در منطقه‌ی حوض مدد در مسیر شاه‌راه قندهار – هلمند، از مسیرها فرعی تردد می‌کند.

اما جمال‌ناصر بارکزی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس قندهار سقوط این منطقه به دست گروه طالبان را رد می‌کند. او در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که جنگ‌جویان طالبان تنها بر بخش‌هایی از مسیر شاه‌راه قندهار – هلمند در منطقه‌ی حوض مدد، ایست بازرسی ایجاد کرده‌اند.

در همین حال، او افزود که عملیات برای پاکسازی این بخش شاه‌راه از وجود جنگ‌جویان طالبان از دو روز پیش آغاز شده است. آقای بارکزی گفت که هنوزهم بخش‌هایی از شاه‌راه در کنترل طالبان است و عملیات برای بازپس‌گیری آن جریان دارد.

به‌گفته‌ی او، در جریان درگیری‌ها، تاکنون ۲۲ جنگ‌جوی طالبان کشته و شش جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شده‌اند. سخن‌گوی فرماندهی پولیس قندهار اما تأکید کرد که در این درگیری‌ها به نیروهای دولتی آسیبی نرسیده است.

در همین حال، محمدیوسف یونسی گفت که به نیروهای دولتی نیز تلفاتی وارد شده، ولی رقم دقیق آن هنوز مشخص نشده است. او تأکید کرد که دو پاسگاه این نیروها نیز در مسیر شاهراه قندهار – هلمند به دست طالبان سقوط کرده است و هم‌اکنون جنگ‌جویان طالبان در آن‌ها مستقر اند.

گروه طالبان نیز گفته است که در جریان عملیات نیروهای دولتی برای بازپس‌گیری این شاه‌راه میان این نیروها و جنگ‌جویانش درگیری صورت گرفته است. این گروه ادعا کرده است که تعدادی از نیروهای دولتی در جریان این درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

ولایت قندهار در جنوب کشور از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت حضور و فعالیت گسترده دارند. این گروه اخیرا به حملاتش در بخش‌هایی از قندهار شدت بخشیده است.