Photo: Social Media

ادعاهای ضدونقیض در مورد سقوط مرکز ولسوالی «المار» فاریاب به دست طالبان

منابع محلی در ولایت فاریاب می‌گویند که مرکز ولسوالی المار پس از روزها محاصره، به‌دست جنگ‌جویان گروه طالبان سقوط کرده است.

طاهر رحمانی، رییس شورای ولایتی فاریاب به روزنامه اطلاعات روز گفت که مرکز این ولسوالی امروز (پنج‌شنبه، ۲۱ حوت) به دست جنگ‌جویان طالبان سقوط کرده است.

آقای رحمانی افزود که نیروهای دولتی از چند روز به این سو در ساختمان‌های ولسوالی و فرماندهی پولیس المار مستقر بودند. او تأکید کرد: «نیروها در [ساختمان‌های] ولسوالی و فرماندهی پولیس نه نان و آب داشتند و نه مهمات. امروز مجبور شدند که [از آن جاها] برآیند.»

او تأکید کرد که حدود ۶۰ نیرو در این دو ساختمان مستقر بوده‌اند. به گفته‌ی او، از این میان، ۱۵ سرباز در جریان درگیری‌ها کشته و یا زخمی شده‌اند.

محمدنادر سعیدی، عضو شورای ولایتی فاریاب هم به روزنامه اطلاعات روز گفت که این نیروها امروز با هاموی و تجهیزات‌شان از ساختمان‌های ولسوالی و فرماندهی پولیس بیرون و در یک قرارگاه ارتش در چهارکیلومتری مرکز ولسوالی پناه برده‌اند.

اما وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله و مسئولان حکومت محلی در فاریاب سقوط این ولسوالی به دست طالبان را رد می‌کند. فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع گفته که تنها یک پاسگاه نیروهای امنیتی در محاصره‌ی طالبان بوده است و هم‌اکنون نیروهای مستقر در این پاسگاه از محاصره‌ی طالبان نجات داده شده‌اند.

آقای امان علاوه کرده که عملیات پاکسازی در مرکز ولسوالی المار جریان دارد و ساحات وسیعی به دست نیروهای دولتی افتاده است.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله هم گفته است که نیروهای امنیتی و دفاعی در این ولسوالی حضور فعال دارند.

در همین حال، نقیب‌الله فایق، والی فاریاب گفته است که تشکیلات ولسوالی المار به‌دلیل آسیب‌دیدن ساختمان آن در درگیری با طالبان در چند روز گذشته، به یک مکان دیگر منتقل شده است.

به‌گفته‌ی او، هم‌اکنون ولسوالی در فاصله‌ی ۳۰۰ متری موقعیت قبلی و در امتداد بازار مرکز المار و شاه‌راه نمبر۲ تغییرمکان داده شده است. آقای فایق تأکید کرده است که ساختمان قبلی ولسوالی به‌صورت کامل تخریب شده است.

از سویی هم، او گفته است که نیروهای امنیتی محاصره‌شده توسط طالبان در نتیجه‌ی عملیات نیروهای کماندوی ارتش نجات داده شده‌اند. به گفته‌ی او، در جریان درگیری در این عملیات، ۳۶ جنگ‌جویان طالبان کشته و تعدید از آنان هم زخمی شده‌اند.

والی فاریاب تأکید کرده است که عملیات پاکسازی همچنان جریان دارد و ممکن تا ناوقت شب تمامی بخش‌های بازار المار از وجود جنگ‌جویان طالبان پاکسازی شود.

ولایت فاریاب در شمال کشور از ولایت‌های ناامن است که جنگ‌جویان گروه طالبان در بخش‌هایی از این ولایت از جمله ولسوالی المار حضور و فعالیت گسترده دارند. طالبان از چند روز پیش به این طرف به حملاتش در مرکز این ولسوالی شدت بخشیده است.

محمدامین پتنگ، سرپرست فرماندهی پولیس المار نیز روز گذشته به گروه طالبان پیوسته است.