افغانستان در نشست‌های مسکو و استانبول شرکت می‌کند
عکس: NSC

مشاور امنیت ملی از شرکت افغانستان در نشست‌های مسکو و استانبول خبر داد

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی می‌گوید که حکومت افغانستان در نشست‌های مسکو و استانبول که قرار است در پیوند به صلح افغانستان برگزار شود، شرکت می‌کند.

آقای محب که امروز (شنبه، ۲۳ حوت) در یک نشست خبری مشترک با وزیر داخله، رییس عمومی امنیت ملی و رییس ستاد ارتش کشور در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که در حال حاضر وزارت خارجه و شورای عالی مصالحه‌ی ملی کار می‌کنند تا سطح اشتراک دیگر کشورها و طالبان در این نشست‌ها مشخص شود.

محب افزود که افغانستان با توجه به سطح اشتراک طالبان در این نشست‌ها هیأت تعیین خواهد کرد. به گفته‌ی او، اگر از طرف طالبان هیأت مذاکره‌کننده‌ی این گروه در دوحه در نشست‌های مسکو و استانبول شرکت کند، به نمایندگی از دولت افغانستان نیز هیأت مذکره‌کننده‌ی این کشور، شرکت خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی کشور تأکید کرد که تصمیم شرکت حکومت افغانستان در این دو نشست قطعی شده است.

نشست مسکو در مورد صلح افغانستان قرار است به تاریخ ۱۸ ماه جاری میلادی (مارچ) برگزار شود.

روسیه قبلا از رهبری حکومت افغانستان، شورای عالی مصالحه‌ی ملی و شماری از چهره‌های سیاسی و رهبران احزاب برای شرکت در این نشست دعوت کرده است.

از شماری از کشورهای منطقه و ایالات متحده‌ی امریکا و گروه طالبان نیز برای شرکت در این نشست دعوت شده است.

روز گذشته وزارت خارجه‌ی افغانستان نیز گفته بود که نمایندگان این کشور در نشست صلح مسکو شرکت می‌کنند.

از سوی هم، قرار است نشستی دیگری در پیوند به صلح افغانستان در ماه اپریل سال جاری در شهر استانبول ترکیه برگزار شود.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه روز گذشته اعلام کرد که نشست استانبول جایگزین نشست دوحه نه، بلکه مکمل آن است و در هماهنگی با دولت قطر برگزار می‌شود.

مشاور امنیت ملی در بخشی از صحبت‌هایش به موضوع روسیه در مورد ادغام طالبان در دولت موقت افغانستان واکنش نشان داد.

آقای محب در این نشست خبری گفت که «حکومت موقت کدام دردی را دوا نمی‌کند». او گفت که حکومت افغانستان می‌خواهد به صلح برسد و طرف‌هایی که از صلح فرار می‌کنند، موضوعات دیگری از جمله حکومت موقت را مطرح می‌کنند.

او تأکید کرد که در حال حاضر آمادگی طالبان برای رسیدن به صلح واقعی در افغانستان را مشاهده نمی‌کند.

روز گذشته ماریا زاخارووا، سخن‌گوی وزارت خارجه روسیه گفته بود: «ایجاد یک دولت موقت فراگیر راه حلی منطقی برای ادغام طالبان در فضای مسالمت‌آمیز سیاسی افغانستان است.»

او اما گفته بد که این تصمیم باید توسط خود افغان‌ها گرفته شود و توافق از طریق برنامه‌ی مصالحه‌ی ملی و مذاکرات به دست آید.