آغاز سال آموزشی 1400

آغاز سال جدید آموزشی؛ امسال یک میلیون کودک جدید به مکتب می‌روند

سال آموزشی ۱۴۰۰ خورشیدی در افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۳ حمل) با نواختن زنگ مکتب از سوی رییس‌جمهور اشرف غنی و با حضور رولا غنی، بانوی اول و مسئولان وزارت معارف آغاز شد.

در مراسمی که به همین مناسبت در لیسه‌ی امانی در شهر کابل برگزار شده بود، رییس‌جمهور غنی گفت که در سال جاری حدود یک میلیون دانش‌آموز جدید به مکتب می‌روند. براساس معلومات وزارت معارف، در حال حاضر ۹.۷ میلیون دختر و پسر به مکتب می‌روند.

آقای غنی همچنان گفت که در سال آموزشی گذشته ۷۳۲ باب مکتب جدید ساخته شده و قرار است در سال جاری نیز ۱۸۰۰ مکتب جدید ساخته شود.

رییس‌جمهور غنی افزود که در سال جاری قرار است ۱۱ هزار و ۱۷۳ آموزگار براساس یک رقابت شفاف و توزیع عادلانه در سراسر کشور استخدام شود.

به گفته‌ی او، معاشات آموزگاران و کارمندان بست‌های چهارم تا هشتم سر از اول ماه حمل افزایش می‌یابد و تا وسط سال اجرا می‌شود.

غنی علاوه کرد که امسال، سال دیجیتل‌سازی افغانستان خواهد بود و عرضه‌ی خدمات دیجیتالی به آموزگاران، دانش‌آموزان، دانشجویان و کارمندان وزارت‌های معارف و تحصیلات عالی در صدر برنامه‌ی حکومت قرار خواهد داشت.

او بر تقویت معارف افغانستان در همکاری نزدیک ریاست‌جمهوری، اعضای کابینه، والیان، سکتور خصوصی و حشر و بسیج عمومی مردمی تأکید کرد.

رییس‌جمهور غنی گفت که در سال‌های گذشته سر کمیت معارف کار شده، اما باید سر کیفیت معارف نیز کار شود. او گفت که کیفیت معارف باید به یک گفتمان ملی مبدل شود و در کنار تقویت زبان‌های ملی، به فهم زبان‌های بین‌المللی نیز باید به عنوان یک ضرورت توجه شود.

رولا غنی، بانوی اول کشور نیز در این مراسم از خانواده‌ها خواست که فکر فرزندان‌شان را تقویت کنند.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف نیز گفت که سال گذشته‌ی آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا درس‌های دانش‌آموزان عقب مانده و این عقب‌ماندگی در سال جاری آموزشی جبران خواهد شد.

خانم حمیدی همچنان گفت که وزارت معارف در سال جاری نصاب آموزشی را تغییر خواهد داد و سیستم معارف را نیز با تکنالوژی عیار می‌کند تا مکاتب، آموزگاران و دانش‌آموزان از آن استفاده کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *