ولسوالی حصه‌ی اول بهسود میدان‌وردک

ادعای تخریب و غارت اجناس یک هتل از سوی نیروهای دولتی در بهسود؛ وزارت دفاع رد کرد

یکی از ساکنان ولسوالی حصه‌ی اول بهسود ولایت میدان‌وردک ادعا می‌کند که هتل او در جریان عملیات نیروهای دولتی تخریب شده و این نیروهای بخش زیادی از اجناس هتل به‌شمول فرش، کمپل، ظرف و مواد خوراکی را با خود برده‌اند.

این هتل‌دار که علی‌جان نام دارد، در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که هتل او حوالی ساعت ۱۲:۰۰ ظهر روز ۲۸ حوت سال گذشته و پس از سقوط چرخبال ارتش مورد اصابت دو فیر موشک قرار گرفته و دروازه و پنجره‌هایش تخریب شده است.

علی‌جان همچنان گفت که پس از تخریب هتل، او به یک ساحه‌ی امن نقل مکان کرده بود، اما با آرام‌شدن اوضاع امنیتی، زمانی که او دوباره به هتل آمده، دیده که هیچ چیزی در داخل هتل باقی نمانده است. طبق اظهارات علی‌جان، هتل او حدود دو تا سه کیلومتر از ساختمان فرماندهی پولیس ولسوالی حصه‌ی اول بهسود فاصله دارد.

او گفت که از همسایه‌های خود پرسیده و آنان گفته‌اند که تمام اجناس و مواد خوراکی را نیروهای دولتی با خود برده‌اند. این باشنده‌ی ولسوالی حصه‌ی اول بهسود می‌گوید که در حال حاضر هیچ مرجعی در این ولسوالی نیست که او شکایت کند.

او تأکید کرد که باری به فرماندهی پولیس ولسوالی حصه‌ی اول بهسود برای شکایت رفته، اما از آن‌جا به یک قرارگاه نظامی که به تازگی در یک مکتب ایجاد شده، ارجاع شده است. به گفته‌ی او، با مراجعه به این پایگاه نیز اجازه‌ی ورود برایش داده نشده و برایش گفته شده است که «در ساحه‌ی جنگی هرچه که شده شده!».

علی‌جان افزود که در قرارگاه نظامی برایش گفته شده که هتل قرارگاه علی‌پور بوده و خود او [علی‌جان] نیز از افراد علی‌پور است. او گفت که با این شیوه از سوی نظامیان تهدید شده و هیچ مسئولی در این زمینه حاضر به پاسخ‌گویی نشده است.

در همین حال، فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع ادعای مطرح‌شده را رد کرده، می‌گوید که ارتش افغانستان در ۱۶ سال اخیر نه تنها در بهسود، بلکه در هیچ نقطه‌ی این کشور دست به غارت اموال مردم نزده است.

آقای امان به روزنامه اطلاعات روز گفت که این ادعا در روزهای گذشته نیز مطرح بوده، اما نتیجه‌ی بررسی‌های مسئولان ارتش نشان می‌دهد که چنین اتفاقی نیفتاده است.

او تأکید کرد که نیروهای امنیتی به‌خاطر مردم مبارزه و تلاش می‌کنند و در راه محافظت از مردم قربانی نیز می‌دهند. به‌گفته‌ی او، مسئولیت نیروهای امنیتی حفاظت از جان و مال مردم است و به هیچ وجه به مردم آسیب نمی‌رسانند.

وزارت دفاع افغانستان در تاریخ ۲۸ حوت سال گذشته از سقوط یک چرخبال ارتش در ولسوالی حصه‌ی اول بهسود میدان‌وردک خبر داد.

در این رویداد که یک روز پیش از اعلام آن از سوی وزارت دفاع اتفاق افتاد، نُه نفر به‌شمول چهار عمله‌ی پرواز جان باختند.

عبدالغنی علی‌پور در نخست تأیید کرد که چرخبال از سوی افراد او ساقط شده است. او اما بعدا دست‌داشتن در سقوط چرخبال را رد کرد.

وزارت دفاع نیز علی‌پور را مسئول سقوط چرخبال دانست. مقام‌های ارشد دولتی به‌شمول رییس‌جمهور اشرف غنی، حمدالله محب مشاور امنیت ملی، محمدیاسین ضیا سرپرست وزارت دفاع و حیات‌الله حیات سرپرست وزارت داخله به انتقام‌گیری از علی‌پور تأکید کرده‌اند.

از چند روز به این طرف شمار زیادی از نیروهای کماندو و قطعات خاص به‌منظور سرکوب و بازداشت علی‌پور در ولسوالی‌های حصه‌ی اول و حصه‌ی دوم بهسود به‌سر می‌برند.

منابع محلی در این ولسوالی‌ها قبلا به روزنامه اطلاعات روز گفته بودند که نیروهای امنیتی شبانه دست به تلاشی خانه‌های مردم می‌زنند که این عمل‌شان در میان مردم ترس و وحشت ایجاد کرده است.