آغاز کمپین واکسین پولیو پس از یک سال کرونایی؛ صحت عامه خواهان همکاری طالبان شد

آغاز کمپین واکسین پولیو پس از یک سال کرونایی؛ وزارت صحت خواهان همکاری طالبان شد

وزارت صحت عامه‌ی افغانستان در همکاری با اداره‌ی حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) و سازمان بهداشت جهانی امروز کمپین سرتاسری واکسین پولیو را راه‌اندازی کردند. در این کارزار پنج‌روزه قرار است ۹.۶ میلیون کودک زیر پنج سال در سراسر کشور واکسین شوند.

تطبیق واکسین پولیو از شیوع ویروس کرونا در کشور به شدت متأثر شد؛ طوری که وزارت صحت نتوانست حدود پنج ماه هیچ کودکی را در سراسر کشور واکسین کند. بر علاوه شیوع ویروس کرونا باعث شد شمار زیادی از مهاجران از پاکستان به کشور برگردند و با خود نوع دوم ویروس پولیو را به کشور بیاروند.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه امروز (دوشنبه، ۹ حمل) در مراسم افتتحاح این کمپین گفت که در سال ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۳۶۶ واقعه‌ی مثبت پولیو ثبت شد که ۳۱۰ واقعه‌ی آن ویروس نوع دوم بود که با مهاجران از پاکستان به افغانستان آمده است.

او اضافه کرد که از شروع سال ۲۰۲۱ میلادی تا کنون یک واقعه‌ی مثبت نوع اول و ۲۳ واقعه‌ی مثبت نوع دوم در کشور ثبت شده است.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه از طالبان خواست که در کار تطبیق واکسین کرونا با بخش صحت همکاری کنند  - عکس از صفحه فیس‌بوک وزارت صحت
وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه از طالبان خواست که در کار تطبیق واکسین کرونا با بخش صحت همکاری کنند – عکس از صفحه فیس‌بوک وزارت صحت

براساس داده‌های وزارت صحت عامه، نزدیک به سه سال است که حدود سه میلیون کودک به دلیل ناامنی، از گرفتن واکسین پولیو محروم اند. سرپرست وزارت صحت عامه این موضوع را «فاجعه‌آفرین» خواند و هشدار داد که محرومیت این شمار کودکان از واکسین، باعث می‌شود که چرخه‌ی ویروس همچنان بچرخد.

آقای مجروح از رسانه‌ها، اعضای جامعه مدنی، اعضای پارلمان و شوراهای ولایتی و تمامی کسانی که می‌توانند کمک کنند خواست که با آگاهی‌دهی درباره‌ی ویروس و متقاعد کردن مردم به تطبیق واکسین آن با وزارت صحت همکاری و مسئولیت اجتماعی‌شان را انجام دهند.

او گفت: «رسانه‌ها ضمن اینکه در بخش حساب‌ده کردن وزارت و آگاهی عامه نقش اساسی دارند، نقش یک چشم ناظر بی‌طرف را هم دارند. با گزارش‌های تحقیقی‌ و با شواهد عینی‌تان ما را کمک کنید که خلاهای خود را به‌خصوص در بخش پولیو پُر کنیم.»

او از طالبان خواست که زمینه‌ی تطبیق واکسین را در ساحات تحت کنترل‌شان فراهم کنند: «وزارت صحت عامه یک نهاد بی‌طرف و غیرسیاسی است. در این وطن جنگ روزی ختم خواهد شد، صلح خواهد آمد اما کودکان فلج تندرست نمی‌شوند. با ما همکاری کنید که این واکسین خانه‌به‌خانه و برای تمامی کودکان در سراسر کشور برسد.»

او گفت که وزارت صحت عامه امکانات و آمادگی تمام دارد که در سراسر کشور به گونه‌ی عادلانه زمینه‌ی تطبیق واکسین پولیو را فراهم کند.

به گفته‌ی او با آنکه در بخش تطبیق واکسین پولیو و مبارزه با این ویروس کارهای بنیادی انجام شده است، اما با آنچه توقع وزارت صحت عامه، رسانه‌ها و دولت است فاصله وجود دارد. «هم در بحث شفافیت و پاسخ‌دهی و هم در بخش مؤثریت مصارف منابع که به این بخش اختصاص داده می‌شود حرف‌های جدی موجود است که نیاز به بهبود دارد.»

او گفت که وزارت صحت با همکاران بین‌المللی خود روی یک چارچوب حساب‌دهی متقابل کار می‌کند که با تکمیل‌شدن آن و تعریف مشخص نقش و مسئولیت‌های شرکای برنامه، مؤثریت افزایش خواهد یافت.

داوید لای، نماینده سازمان بهداشت جهان  در افغانستان گفتکه این سازمان متعهد است که سکتور صحت افغانستان را در راستای تطبیق واکسین پولیو و محو این ویروس همکاری کند. او از تمامی طرف‌های درگیر خواست که به بی‌طرفی فعالیت‌های صحی احترام بگذارند.

داوید لای، نماینده سازمان بهداشت جهان  در افغانستان – عکس از صفحه فیسبوک وزارت صحت عامه
داوید لای، نماینده سازمان بهداشت جهان در افغانستان – عکس از صفحه فیسبوک وزارت صحت عامه

به گفته‌ی  او به رغم تمامی پیشرفت‌های که در این برنامه رونما شده است، هنوز چالش‌های فراوان موجود است و دست‌آوردهایی که تا کنون در این بخش رونما شده است را تهدید می‌کند. کووید۱۹، ناامنی و محدودیت کمپین خانه‌به‌خانه از کلیدی‌ترین موانع بر سر راه برنامه‌ی محو پولیو در افغانستان است.

آقای لای افزود که پیروزی افغانستان در برابر پولیو، در واقع پیروزی جهان در این امر است.

خانم آلیس اکنگا، معاون نماینده‌ی یونیسف در افغانستان تأکید کرد که محو پولیو اولویت جدی یونیسف است و این نهاد از نزدیک با دولت افغانستان و دیگر نهادهای بین‌المللی کار می‌کند تا این ویروس را از افغانستان محو کند.

او افزود که توقف چرخش ویروس پولیو در افغانستان به‌ویژه در ولایت‌هایی که با خطر بالای ابتلا مواجه‌اند و در آن‌ها بیش از ۳.۴ میلیون کودک از واکسین محروم شده‌اند، نیاز عاجل است. به گفته‌ی او، هر باری که یک کودک از واکسین محروم می‌شود، شانس ابتلا به بیماری فلج اطفال در او بیشتر می‌شود.

خانم آلیس آکنگا، معاون نماینده یونیسف در افغانستان – عکس از صفحه فیسبوک وزارت صحت عامه
خانم آلیس آکنگا، معاون نماینده یونیسف در افغانستان – عکس از صفحه فیسبوک وزارت صحت عامه

به گفته‌ی او، از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو، ۲۰۲۰ سالی بوده که بیشترین واقعات مثبت پولیو در افغانستان به ثبت رسیده است.

در جهان، افغانستان و پاکستان دو کشوری است که هنوز هم چرخش فعال ویروس پولیو در آنها وجود دارد.