دختران مکتب در افغانستان

بانک جهانی برای افزایش دسترسی کودکان به آموزش ۲۵ میلیون دالر را به افغانستان کمک کرد

بانک جهانی کمک بلاعوض ۲۵ میلیون دالری را به‌منظور افزایش دسترسی کودکان افغان به‌ویژه دختران به آموزش ابتدایی و ثانوی، تصویب کرده است.

در اعلامیه‌ی بانک جهانی که امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ حمل) منتشر شده، آمده است که این کمک مالی در راستای ارتقای سطح آموزش، بهبود دسترسی کودکان به‌ویژه دختران به آموزش و پرورش، حمایت از برنامه‌های آموزشی برای آموزگاران و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزشی در سطح ملی به مصرف خواهد رسید.

در اعلامیه همچنان آمده است که این کمک از طریق برنامه‌ی همکاری جهانی پرداخت می‌شود و پروژه‌ی اقراء را در ساخت صد باب مکتب جدید کمک خواهد کرد.

پروژه‌ی اقراء توسط اداره انکشاف بین‌المللی که بخش فراهم‌کننده کمک‌های مالی گروپ بانکی جهانی برای فقیر‌ترین کشور‌های جهان است، حمایت می شود. صندوق بازسازی افغانستان و برنامه‌ی همکاری جهانی برای آموزش نیز این پروژه را حمایت می‌کنند.

هینری کرالی، رییس دفتر بانک جهانی برای افغانستان گفته است که افغانستان در دو دهه‌ی گذشته پیشرفت‌های زیادی در قسمت بهبود سطح آموزش داشته، اما هنوز هم ۳.۵ میلیون کودک در این کشور از رفتن به مکتب محروم اند.

هینری کرالی همچنان گفته است که در حال حاضر نیمی از مکاتب در افغانستان زیر‌ساخت‌های مناسب آموزشی ندارند.

او گفته است: «این کمک مالی بلاعوض به دولت افغانستان کمک خواهد کرد تا یک محیط بهتر آموزشی را ایجاد کند و اطفال/کودکان بیشتری را در سراسر این کشور شامل مکاتب کند.»

آلیس البرایت، رییس اجرایوی برنامه همکاری جهانی برای آموزش نیز گفته است که سرمایه‌گذاری روی آموزش دختران یکی از مطلوب‌ترین بخش‌هایی است که یک کشور می‌تواند انجام دهد.

به گفته‌ی او، زمینه‌سازی برنامه‌های آموزشی برای دختران سبب رشد اقتصادی، مهار مرگ‌و‌میر نوزادان و بهبود تغذیه‌ی کودکان می‌شود.

او تأکید کرده است که برنامه همکاری جهانی برای آموزش متعهد است تا زمینه‌ی رفتن به مکتب را برای میلیون‌ها دختر و پسر فراهم کند.