میدان هوایی قندهار

پنتاگون حملات راکتی طالبان بر میدان هوایی قندهار را تهدیدی برای بحث‌های شکننده‌ی صلح خواند

وزارت دفاع ایالات متحده‌ی امریکا (پنتاگون) حملات راکتی روز چهارشنبه گروه طالبان بر میدان هوایی ولایت قندهار در جنوب افغانستان را محکوم کرده و گفته است که این حمله تهدیدی برای بحث‌های شکننده‌ی صلح در افغانستان است.

به گزارش مجله‌ی قوای هوایی (air force magazine) جان اف کربی، سخن‌گوی پنتاگون روز گذشته (چهارشنبه، ۱۸ حمل) گفته است که براساس گزارش‌های ابتدایی، راکت‌های طالبان در خارج از محدوده‌ی میدان هوایی قندهار فرود آمده‌اند که تلفات و خسارات در پی نداشته است.

میدان هوایی قندهار یکی از میدان‌های هوایی کلیدی افغانستان است که نیروهای امریکایی در آن مستقر اند. مأموریت این نیروها آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغان است.

با این حال، کربی گفته است که نیروهای امریکایی همیشه حق دفاع شخصی را دارند، اما تمرکز امریکا در حال حاضر پشتیبانی از روند دیپلماتیک در افغانستان است تا بتواند از طریق مذاکره به جنگ این کشور پایان داده و صلح پایدار را تأمین کند.

گروه طالبان مسئولیت حمله بر میدان هوایی قندهار را بر عهده گرفته است. این گروه ادعا کرده است که در این حملات راکتی به «دشمن» تلفات سنگین جانی و خسارات مالی وارد شده است. این حمله در کم‌تر از یک ماه قبل از مهلت تعیین‌شده برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان صورت گرفته است.

با این حال، جو بایدن بارها گفته است که رعایت مهلت اول می برای خروج نیروها از افغانستان دشوار است و ایالات متحده با متحدانش مشورت می‌کند تا همه باهم در مورد خروج از افغانستان تصمیم بگیرند.

کاخ سفید امریکا در عین حال تأکید کرده است که هدف اصلی این کشور پایان جنگ در افغانستان است.