نیروهای بریتانیایی

بریتانیا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند

روزنامه‌ی تایمز به نقل از منابع خود گزارش کرده پس از آن که امریکا تصمیم به خروج نیروهایش تا ۱۱ سپتامبر سال جاری گرفته است، بریتانیا هم قصد دارد نزدیک به تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

روزنامه‌ی بریتانیایی تایمز با نشر گزارشی گفته است که بریتانیا برنامه‌ای را برای سپردن کنترل یک اکادمی نظامی در کابل تنظیم کرده است. این روزنامه افزوده که در این اکادمی نظامی، نیروهای بریتانیایی برای آموزش سربازان افغان به دولت کمک می‌کنند.

براساس گزارش تایمز، بریتانیا هم‌اکنون حدود ۷۵۰ سرباز در افغانستان دارد که بدون حمایت نیروهای امریکایی به‌دلیل اتکا به پایگاه‌ها و زیرساخت‌های این کشور، قادر به پیشبرد مأموریت‌شان در افغانستان نیستند.

این درحالی است که روزنامه‌ی واشنگتن‌پُست نیز به نقل از منابع آگاه از برنامه‌های جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گزارش کرده که بایدن تصمیم دارد تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

واشنگتن‌پُست گفته است که خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی انجام می‌شود. براساس گزارش این روزنامه، برنامه‌ی بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان قرار است امروز (چهارشنبه،‌ ۲۵ حمل) اعلام شود.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند. مأموریت این نظامیان آموزش، مشوره‌دهی و در مواردی حمایت از نیروهای افغان است.

براساس توافق‌نامه‌ی دوحه که در دهم حوت سال ۱۳۹۸ خورشیدی میان امریکا و طالبان امضا شد، نیروهای خارجی باید تا اول ماه می از افغانستان خارج می‌شدند. طالبان پیشتر هشدار داده بودند در صورتی که نیروهای خارجی تا اول ماه می از افغانستان خارج نشوند، مورد حمله‌ی این گروه قرار می‌گیرند.