مجلس نمایندگان افغانستان

با خروج نیروهای خارجی، ممکن است جنگ‌های داخلی آغاز شود

رییس مجلس:

به‌دنبال رسانه‌ای‌شدن برنامه‌ی جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا مبنی بر خروج نیروهای این کشور در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان، مجلس نمایندگان می‌گوید اگر این نیروها خارج شوند، افغانستان با احتمال جنگ‌های داخلی روبه‌رو می‌شود.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان که امروز (چهارشنبه، ۲۵ حمل) در نشست عمومی این مجلس صحبت می‌کرد، گفت که با خروج نیروهای امریکایی و سایر نیروهای خارجی، «احتمال برگشتن [افغانستان] به دوران جنگ‌های خطرناک داخلی وجود دارد و [ممکن] افغانستان دوباره به جغرافیای تروریزم جهانی مبدل می‌شود».

آقای رحمانی افزود که ترک نیروهای خارجی و فراهم‌کردن شرایط برای ترک این نیروها از آرزوی مردم افغانستان است، اما هنوز شرایط در کشور برای خروج آنان فراهم نشده است.

به گفته‌ی او، نیروهای خارجی در افغانستان هنوز به مأموریتی که برای حضورشان تعریف کرده بودند، دست نیافته‌اند. رییس مجلس نمایندگان گفت که هم‌اکنون جنگ در افغانستان جریان دارد و برای تأمین هزینه‌ی جنگ «تروریستی»، مواد مخدر هنوز تولید و قاچاق می‌شود.

با این حال، او تأکید کرد: «توقع داریم [که] ترک نیروهای بین‌المللی از افغانستان مشروط به شرایط مناسب شامل امنیت، ثبات، صلح و تحقق دموکراسی شود؛ در غیر آن، تجربه‌ی تلخ گذشته تکرار خواهد شد.»

این درحالی است که به‌تازگی روزنامه‌ی واشنگتن‌پُست نیز به نقل از منابع آگاه از برنامه‌های جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا گزارش کرده که بایدن تصمیم دارد تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند.

واشنگتن‌پُست گفته است که خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان در بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی انجام می‌شود. براساس گزارش این روزنامه، برنامه‌ی بایدن برای خروج سربازان امریکایی از افغانستان قرار است امروز (چهارشنبه،‌ ۲۵ حمل) اعلام شود.

در حال حاضر حدود ۲۵۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضور دارند. مأموریت این نظامیان آموزش، مشوره‌دهی و در مواردی حمایت از نیروهای افغان است.

همچنان روزنامه‌ی بریتانیایی تایمز گزارش کرده است که بریتانیا هم قصد دارد نزدیک به تمامی نیروهایش را از افغانستان خارج کند. این کشور هم‌اکنون حدود ۷۵۰ سرباز در افغانستان دارد.

براساس توافق‌نامه‌ی دوحه که در دهم حوت سال ۱۳۹۸ خورشیدی میان امریکا و طالبان امضا شد، نیروهای خارجی باید تا اول ماه می از افغانستان خارج می‌شدند. طالبان پیشتر هشدار داده بودند در صورتی که نیروهای خارجی تا اول ماه می از افغانستان خارج نشوند، مورد حمله‌ی این گروه قرار می‌گیرند.