هشدار مقام‌های محلی: اگر کماندو خارج شود، ولسوالی «درقد» سقوط می‌کند

هشدار مقام‌های محلی: اگر کماندو خارج شود، ولسوالی «درقد» سقوط می‌کند

مقام‌های ملکی و نظامی ولسوالی درقد ولایت تخار از خروج احتمالی نیروهای کماندو و به دنبال آن سقوط این ولسوالی ابراز نگرانی کرده است.

در مکتوبی که شورای نظامی این ولسوالی به فرماندهی پولیس این ولایت نوشته و یک نسخه‌ی آن در اختیار روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، آمده است که به دلایل چون کمبود نیرو، مسدودبودن راه‌هایی مواصلاتی و بازبودن کمربند امنیتی شهر «در این شرایط حساس جنگی» حفظ ولسوالی درقد بدون موجودیت بلوک کماندو ناممکن است.

این مکتوب در جلسه‌ی شورای نظامی این ولسوالی که سرپرست ولسوالی، رییس ارکان کندک شش اردوی ملی، فرمانده پولیس و آمر امنیت ملی این ولسوالی در آن حضور داشتند نوشته شده و تمامی این مقامات پای آن امضا کرده‌اند.

مکتوبی که شورای نظامی ولسوالی درقد به فرماندهی پولیس ولایت تخار نوشته است
مکتوبی که شورای نظامی ولسوالی درقد به فرماندهی پولیس ولایت تخار نوشته است

در این مکتوب همچنان آمده است: «ولسوالی درقد مرکز فرماندهی و سوق اداره‌ی دشمن در سطح ولایت تخار بوده و نیز دشمن در این ولسوالی با سلاح‌های پیشرفته از قبیل لایزر و دوربین شب مجهز هستند. بدین لحاظ نیروهای امنیتی و نظامی در صورت خروج بلوک کماندو حاضر به اجرای وظیفه در این ولسوالی نیستند. بنابراین از مقامات محترم ذیصلاح خواهشمندیم که جهت جلوگیری از سقوط احتمالی و بروز فاجعه انسانی در مورد خروج بلوک کماندو تجدید نظر کنند.»

ولایت تخار تحت پوشش امنیتی قول اردوی ۲۱۷ پامیر است.

عبدالهادی نظری، سخن‌گوی قول اردوی پامیر به روزنامه اطلاعات روز گفت که تاکنون این تصمیم نهایی نشده است.

سخن‌گوی قول اردوی پامیر می‌گوید که شیوه فعالیت کماندو طوری است که برای عملیات به ساحات مختلف کشور اعزام می‌شود، اما در جایی برای زمان طولانی مستقر نمی‌شوند. اما به گفته‌ی او فعلا چون اوضاع امنیتی در این ولسوالی خوب نیست، هنوز رهبری قول اردو در مورد خروج یا نیروهای کماندو از این ولسوالی تصمیم نگرفته است: «وظیفه کماندو این است که هدف را می‌زند و پس بیرون می‌شود. اما کماندوهای ما نظر به شرایط فعلا در آنجا مستقر هستند. فعلا کدام جای نگرانی نیست.»

او اضافه کرد که پیش از این نیز یک بار تصمیم گرفته شده بود که کماندو از این ولسوالی خارج شود، اما به‌دلیل وخامت اوضاع امنیتی تصمیم بر این شد که این نیروها همچنان در این ولسوالی مستقر باشند.

درقد یکی از ولسوالی‌های شانزده‌گانه ولایت تخار است که در سال‌های پسین به‌شدت ناامن شده است. این ولسوالی شکل جزیره را دارد و با دریای آمو و معاونینش احاطه شده است.

اعضای شورای ولایتی تخار می‌گویند که در اکثر ولسوالی‌های ولایت تخار به‌شمول درقد اوضاع طوری است که تنها مراکز ولسوالی‌ها در اختیار دولت و بقیه اراضی در اختیار طالبان است.

محمدیعقوب نظری، عضو شورای ولایتی تخار در صحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که از ولسوالی‌های تخار تنها مراکز ولسوالی‌ها در اختیار دولت است و در سایر مناطق این ولایت طالبان حاکم است: «مثلا در درقد حکومت بر چند کیلومتر مربع محدود کنترل دارد و سایر نقاطش کلا در دست طالبان است.»

سخن‌گوی قول اردوی پامیر اما وضعیت امنیتی ولسوالی درقد را نسبت به گذشته خوب توصیف می‌کند: «در گذشته این ولسوالی نزدیک بود که سقوط کند اما در نتیجه‌ی سعی و تلاش اردوی ملی و پولیس و خیزش‌های مردمی وضعیت بهتر شد.»