سید اسماعیل امیری

ناکامی مرد کالیفرنیایی در کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دالری از دولت افغانستان و ایالات متحده

بازرس ویژه امور بازسازی افغانستان جان‌اف سوپکو روز چهارشنبه اعلام کرد که سید اسماعیل امیری، ساکن کالیفرنیا، در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده به دست داشتن در یک طرح جعلی برای کلاهبرداری ۱۰۰ میلیون دالر از دولت افغانستان طی قراردادی به منظور ساخت یک ایستگاه فرعی برق در آن کشور جنگ زده، اعتراف کرده است.

براساس اسناد دادگاه، امیری ۳۸ ساله، مالک و مشاور ارشد شرکتی افغانی به نام Assist Counsultants Incorporated (ACI) است که از سال ۲۰۱۳ با بستن قرارداد برای اجرای پروژه‌هایی به حمایت مالی امریکا، بیش از ۲۵۰ میلیون دالر دریافت کرده است. امیری در پرونده‌ای زیر نظر سیگار با محوریت چگونگی تخصیص بودجه ایالات متحده برای ساخت پنج ایستگاه برق برای اتصال سیستم‌های شبکه برق شمال شرقی و جنوب شرقی افغانستان، مجرم شناخته شد.

جان اف سوپکو، بازرس ویژه بازسازی افغانستان، گفت: «این طرح جنایتکارانه به معنای واقعی جهانی، از کابل گرفته تا افریقا و کالیفرنیا، یکی از مهمترین اولویت‌های بازسازی افغانستان را نشانه گرفته است؛ برق‌رسانی به کشوری که چندین دهه جنگ زیرساخت‌های آن را از بین برده است. این پرونده مهر تأییدی بر جدیت و سرسختی بازرسان جنایی سیگار بود و نشان داد که تا چه حد در به دادگاه کشاندن هر کسی که با ارتکاب جرم به دنبال سوءاستفاده از مالیات دهندگان امریکایی باشد، متعهد است.»

سیگار توجه ویژه‌ای به پروژه‌ها و برنامه‌ها در بخش انرژی افغانستان دارد و آن را کانون توجه خود قرار داده است. در جلسه فبروری ۲۰۱۸ در کابل با اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان جان‌اف سوپکو، نیاز به شفافیت بیشتر، و حساب‌رسی مدیریت وجوه اهدا شده برای تجهیزات ملی برق افغانستان، شرکت برشنا (DABS)، در گذشته و حال حاضر را مطرح کرد.

در نتیجه آن مکالمه، رییس‌جمهور غنی اجازه دسترسی بی‌سابقه حسابرسان سیگار به امور داخلی شرکت برشنا را صادر کرد. در مارچ ۲۰۱۸، جان‌اف سوپکو و مدیر عامل شرکت برشنا تفاهم نامه‌ای را امضا کردند مبنی بر این که به حساب‌رسان سیگار اجازه دسترسی به سوابق و پرونده پرسنل این شرکت داده شود، از جمله دسترسی کامل به تمام سیستم‌های مالی مورد استفاده در عملیات این شرکت. سیگار در حال حاضر مشغول حساب‌رسی است و گستره‌ی سرمایه‌گذاری ایالات متحده در بخش انرژی افغانستان را از سال ۲۰۰۹ بررسی می‌کند، از جمله تلاش برای بهبود تولید، انتقال و توزیع برق.

آغاز فعالیت امیری به جنوری ۲۰۱۵  برمی‌گردد، زمانی که آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده، به عنوان بخشی از تلاش ایالات متحده برای کمک به افغانستان و مردم آن، به شرکت برشنا اجازه داد پیشنهاد قراردادی را برای ساخت پنج ایستگاه فرعی برق با کمک مالی ایالات متحده ارائه دهد؛ ایستگاه‌هایی به منظور اتصال سیستم‌های شبکه برق شمال شرقی و جنوب شرقی.

پیشنهادات محدود به شرکت‌هایی بود که تجربه قابل توجهی در ساخت ایستگاه‌های برق داشتند. طبق معیارهای قرارداد، مناقصه‌گرانی مانند ACI باید حداقل سابقه‌ی کار روی دو ایستگاه فرعی برق۲۲۰ کیلو ولتی یا بیشتر را می‌داشتند.

در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، امیری، کارمندان ACI و دیگر همکاران این طرح، تصمیم گرفتند با ارائه سابقه کاری و اسناد پشتیبان جعلی، شرکت برشنا را فریب داده و آن را متقاعد کنند که ACI معیارهای لازم را دارد. در جولای ۲۰۱۵، ACI پیشنهادی برای بستن قراردادی به ارزش ۱۱۲ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۲۴۱ دالر  ارائه داد که بیش از ۲۰ میلیون دالر از پیشنهاد رقبا پایین‌تر بود.

ACI در پیشنهاد خود ادعا کرد که به عنوان پیمانکار فرعی همراه با پیمانکار اصلی در ساخت دو ایستگاه برق ۲۲۰ کیلوولتی در افریقا همکاری داشته است، یکی برای کارخانه سیمت در اوگاندا، دیگری برای یک شرکت نساجی در نیجریه. هیچ یک از این دو مرکز وجود نداشت، پیمانکار اصلی مورد ادعا، شرکتی ساختگی و ساخته و پرداخته‌ی ACI بود و این شرکت در هیچ پروژه ساخت ایستگاه برق در افریقا شرکت نداشته است.

امیری در فبروری ۲۰۱۶ به محل اقامت خود در لس‌آنجلس بازگشت. در آن زمان، شرکت برشنا برای درخواست اسناد پشتیبانی جهت تأیید سابقه کار‌ شرکت با ACI تماس گرفت.

امیری زمانی که هنوز در کالیفرنیا بود، ایمیل‌هایی را برای همکاران خود در خارج از این ایالت ارسال می‌‌کرد، از جمله ایمیل‌هایی که در آن‌ها به شرکای خود گفته بود باید عده‌ای برای به دست آوردن اسناد جعلی جهت ارائه به شرکت برشنا، به اوگاندا و نایجریا بروند.

سپس امیری ایالات متحده را ترک کرد و برای پیشبرد این طرح، اسنادی را برای شرکت برشنا ارسال کرد که می‌دانست جعلی و دستکاری شده‌اند. این موارد شامل:

• پیمانکاری جانبی ACI برای کار در ایستگاه فرعی برق اوگاندا.

• مختصات ایستگاه فرعی؛

• عکس؛

• سوابق جعلی بانکی؛

• نامه جعلی که ادعا شده بود مربوط به یکی از مقامات دولتی اوگاندا است.

امیری پس از ارسال سوابق جعلی به شرکت برشنا، با مأموران ویژه سیگار در سفارت ایالات متحده در کابل ملاقات کرد و به دروغ ادعا کرد که او ماه قبل از ارئه پیشنهاد از سوی ACI مطلع شده است. اندکی بعد، امیری از پیشنهاد ACI انصراف داد و متعاقبا در مصاحبه دیگری اظهار داشت که اسناد جعلی توسط یکی دیگر از کارمندان ACI به شرکت برشنا ارسال شده است.

امیری روز سه شنبه در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در لس‌آنجلس به جرم کلاهبرداری اینترنتی اعتراف کرد. وی حداکثر ۲۰ سال در زندان فدرال به سر خواهد برد. مجازات در دادگاه بعدی تعیین می‌شود.

دفتر بازرس کل شرکت برشنا، بازرسان جنایی سیگار را در این مأموریت یاری رساندند. وکیل دادگستری «مت کان» از بخش کلاهبرداری بخش جنایی وزارت دادگستری ایالات متحده و دستیار وکیل دادگستری ایالات متحده از منطقه مرکزی کالیفرنیا در حال پیگیری پرونده هستند.