نیروهای امریکایی

وال‌استریت ژورنال: امریکا احتمالا خروج نظامیانش را دو هفته به تأخیر می‌اندازد

روزنامه امریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از مقام‌های این کشور گزارش کرده است که متحدان اروپایی ایالات متحده را تحت فشار قرار داده‌اند تا خروج نظامیانش از افغانستان را به تأخیر بیاندازد.

مقام‌های امریکایی پیش‌بینی کرده‌اند که خروج نظامیان این کشور از افغانستان ممکن در چهارم ماه جولای سال جاری کامل شود. این مقام‌ها، اما گفته‌اند که در پاسخ به خواست متحدان اروپایی، احتمال دارد خروج نظامیان برای دو هفته و یا بیشتر از آن به تأخیر بی‌افتد.

براساس این گزارش وال‌استریت ژورنال، درخواست تأخیر در خروج نظامیان امریکایی به‌خاطری مطرح شده است که متحدان ناتو فرصت بیشتری برای خروج از افغانستان داشته باشند.

طبق اظهارات مقام‌های امریکایی، مشکل دیگر این است که ترکیه که سال‌ها امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی را در کابل تأمین کرده است، به ایالات متحده و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی گفته است که احتمال دارد نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

به‌گفته‌ی آنان، عزیمت احتمالی ترکیه که در نخست قصد داشت تا پس از خروج نیروهای ائتلاف باقی بماند، ممکن است برخی از کشورهای غربی را وادار کند تا در مورد باز نگهداشتن سفارت‌خانه‌ها در کابل، بدون حضور نیروهای بین‌المللی در میدان هوایی حامد کرزی، تجدید نظر کنند.

در گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال همچنان آمده است که نگرانی‌های جدید متحدان اروپایی، مقام‌های امریکایی را که قصد دارند ضمن هماهنگی با بسیاری از متحدان، از افغانستان به‌گونه‌ی سریع خارج شوند، با چالش‌های بیشتری مواجه کرده است.

وال‌استریت ژورنال افزوده است در صورتی که ترکیه تصمیم به ترک افغانستان بگیرد، سفارت‌خانه‌های غربی برنامه‌ی حفظ حضور محدودشده یا کاهش‌یافته‌ی‌شان را در این کشور تجدید نظر خواهند کرد.

جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در ۲۵ حمل سال جاری اعلام کرد که تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر از افغانستان خارج می‌کند. ناتو نیز در آن زمان اعلام کرد که همزمان با امریکا از افغانستان خارج می‌شود.

روند خروج نظامیان خارجی از افغانستان از اول ماه می عملا آغاز شده است. تا کنون دو پایگاه نیروهای خارجی در جنوب و شمال افغانستان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان واگذار شده است.