سیلاب در بدخشان

از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر از اثر حوادث طبیعی جان باخته‌اند

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون ۱۰۲ نفر از اثر حوادث طبیعی در کشور جان باخته و ۴۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

عبدالسمیع ضربی، معاون سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث امروز (شنبه، ۱۸ ثور) به روزنامه اطلاعات روز گفت که این تعداد افراد در بیش از ۲۰ ولایت کشته و زخمی شده‌اند. همچنان در این مدت ۳۰ نفر دیگر در پی جاری‌شدن سیلاب مفقود شده‌اند.

آقای ضربی توضیح داد که در جریان ماه حمل سال جاری ۲۳ نفر در نتیجه‌ی حوادث مختلف طبیعی از جمله برف‌کوچ، سیلاب، لغزش کوه و فروریختن سقف منازل جان باخته و ۱۴ نفر زخمی شده‌اند.

او همچنان گفت که در جریان ماه ثور نیز ۷۹ نفر از اثر حوادث طبیعی به‌ویژه جاری‌شدن سیلاب جان باخته، ۳۲ نفر زخمی شده و ۳۰ نفر دیگر نیز مفقود شده‌اند.

همین طور، معاون سخن‌گوی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که از آغاز سال جاری خورشیدی تا کنون ۴۵۳ خانه به‌گونه‌ی کلی و دوهزار و ۷۶۲ خانه‌ی دیگر به‌گونه‌ی قسمی تخریب شده است. همچنان در این مدت بیش از چهارهزار و ۱۱۰ رأس مواشی نیز تلف شده است و هزاران جریب زمین تخریب شده است.

آقای ضربی در ادامه گفت که در جریان ماه حمل سال جاری به ۳۰۰ خانواده مواد غذایی و غیرغذایی و به بیش از ۱۰۰ خانواده نیز پول نقد توزیع شده است.

او افزود که روند سروی و کمک‌رسانی به متضرین سیلاب‌های ماه ثور نیز عملا جریان دارد.

از سوی هم، مسئولان در وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گویند که برنامه‌ی «مدیریت سیلاب‌ها» با هزینه‌ی دو میلیارد افغانی در مرحله‌ی اجرا گذاشته شده است.

این مسئولان همچنان می‌گویند که مواد غذایی و غیرغذایی به ولایات انتقال داده شده و روند تدارک و انتقال حدود ۳۰۰ میلیون افغانی پول نقد نیز جریان دارد.