تلفات غیرنظامیان

وزارت داخله: در جریان ماه رمضان بیش از ۲۵۰ غیرنظامی توسط طالبان کشته شده‌اند

وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که در جریان ماه مبارک رمضان بیش از ۲۵۰ غیرنظامی در حملات و انفجارهای ماین گروه طالبان کشته و نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله امروز (سه‌شنبه، ۲۱ ثور) گفته است که این تعداد غیرنظامیان در نتیجه‌ی ۱۵ حمله‌ی انتحاری و نزدیک به ۲۰۰ انفجار ماین‌های کنارجاده‌ای و مقناطیسی کشته و زخمی شده‌اند.

آقای آرین همچنان گفته است که این حملات طالبان «جنایت جنگی» محسوب می‌شود. به‌گفته‌ی او، حملات اخیر در ولایت‌های لوگر و کابل نیز از حملات بزرگی بود که از سوی گروه طالبان انجام شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، این ادعای وزارت داخله را رد می‌کند. او ادعا می‌کند که در جریان ۲۶ روز ماه رمضان، ۱۰۲ غیرنظامی در ۶۹ حمله‌ی نیروهای طرف‌دار دولت در ۲۲ ولایت کشته و ۱۰۳ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

حمله‌ی موتربمب بر مکتب سید‌الشهدا در غرب کابل در ۱۸ ثور و حمله‌ی موتربمب در شهر پل‌علم، مرکز ولایت لوگر در دهم ثور انجام شد. براساس آمارهای رسمی در این دو حمله نزدیک به ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۱۰ نفر دیگر دیگر زخمی شدند.

هیچ گروه تا کنون مسئولیت این دو حمله را به‌صورت رسمی بر عهده نگرفته است.

دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این حملات اعلام کرده است، اما طالبان این ادعا را رد کرده‌اند.

از سوی هم، سخن‌گوی وزارت داخله گفته است که نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت شهر و اطراف کابل و ولایات دیگر تدابیر خاص در نظر گرفته‌اند.

طارق آرین افزوده است که در راستای تأمین امنیت شاهراه‌ها نیز تدابیر روی‌دست گرفته شده و نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی خنثا کردن هر گونه تهدیدی که از سوی «دشمن» وجود داشته باشد، را دارند.