وزارت دفاع روسیه: خروج نظامیان خارجی از افغانستان اشتباهی جبران‌ناپذیر است

وزارت دفاع روسیه به‌تازگی اعلام کرده که خروج نظامیان خارجی از افغانستان درسال 2014، اشتباه و یک تصمیم عجولانه است. به گفته‌ی این وزارت، نیروهای امنیتی افغان هنوز خود‌کفا نشده و توانایی مبارزه با شورشیان را ندارند.

آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه گفت که خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014 خطرناک و امنیت منطقه را تهدید می‌کند. او می‌گوید که تصمیم‌گیری سران ناتو و امریکایی‌ها در مورد خروج نظامیان شان از افغانستان در سال 2014، عجولانه انجام شده است.

چندی پیش نیز، سرگی شایگو، وزیر دفاع روسیه در یک کنفرانس خبری، نگرانی شدید خود را از وضعیت کنونی و آینده‌ی افغانستان اعلام کرد و گفت که در حال حاضر روسیه بدون تردید نگران این مسئله است که بعد از سال 2014  اوضاع در افغانستان به چه صورت خواهد بود.

با این حال، آنتونوف تأکید کرد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان در سال 2014 باعث نا‌امنی و بی‌ثباتی برخی مناطق آسیای‌ میانه می‌شود. معاون وزارت دفاع روسیه‌ می‌گوید که نیروهای امنیتی افغان قادر به تأمین امنیت سراسر این کشور نیستند.

اظهارت معاون وزارت دفاع روسیه در حالی مطرح می‌شود که چندی پیش نیروهای امنیتی کشور مسئولیت کامل تأمین امنیت کشور را به عهده گرفت. با آن که تلفات نیروهای امنیتی کشور از زمان انتقال مسئولیت‌های امنیتی تاهنوز افزایش یافته است؛ اما مقام‌های امنیتی کشور بارها از توانایی این نیروها در مقابله با شورشیان طالب سخن گفته‌اند.

مقام‌های ملکی و نظامی ‌روسیه نیز می‌گویند که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014، نا‌امنی‌ها در این کشور افزایش می‌یابد. این مقام‌ها تأکید کردند که تشدید نا‌امنی در افغانستان، امنیت کشورهای آسیای‌ میانه و منطقه را برهم می‌زند.

آناتولی آنتونوف، معاون وزیر دفاع روسیه روز (پنجشنبه24 اسد) رسماً اعلام کرد که این کشور نیروهای نظامی‌ خود را تا سال 2014 در مناطق مرزی افغانستان با کشورهای آسیای میانه، مستقر می‌کند. آنتونوف، می‌گوید که کشور روسیه در تلاش است تا با تقویت حضور نظامی ‌در منطقه، از تهدید افراطیان و گسترش شورشیان جلوگیری کند.

روسیه تا به حال چندین‌بار نسبت به عواقب تهدید منطقه از سوی شورشیان تندرو در افغانستان هشدار داده است. اما مقام‌های حکومتی کشور تاکنون در این زمینه واکنشی نشان نداده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *