واکسین کرونا

مقدار واکسین کرونای کمک‌شده توسط چین به افغانستان به ۷۰۰ هزار دوز افزایش یافت

وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که میزان واکسین کرونا که قرار است از سوی دولت چین به افغانستان کمک شود، از ۴۰۰ هزار دوز به ۷۰۰ هزار دوز افزایش یافته است.

دستگیر نظری، سخن‌گوی وزارت صحت عامه امروز (دوشنبه، ۳ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که چین قبلا ۴۰۰ هزار دوز واکسین کرونا به افغانستان تعهد کرده بود، اما با پا درمیانی وزرات خارجه‌ی کشور این مقدار به ۷۰۰ هزار دوز افزایش یافته است.

آقای نظری همچنین گفت که وانگ یو، سفیر چین در کابل در آخرین دیدارش با وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه تعهد سپرده است که به‌زودی ۷۰۰ هزار دوز واکسین کرونا را در اختیار دولت افغانستان قرار می‌دهد.

سخن‌گوی وزارت صحت عامه گفت که دولت چین قرار بود حدود یک ماه پیش واکسین کمک‌شده را به دولت افغانستان تحویل دهد، اما به دلیل این که واکسین مورد نظر از سوی سازمان صحی جهان تأیید نشده بود، تا کنون به تأخیر افتاده است.

افغانستان تا کنون بیش از ۹۰۰ هزار دوز واکسین کرونا را در دو محموله دریافت کرده است. این مقدار واکسین از سوی هند و سازمان کواکس در اختیار دولت افغانستان قرار گرفته است.

براساس آمار رسمی وزارت صحت عامه، تا کنون حدود ۵۵۰ هزار شهروند افغانستان که عمدتا کارمندان صحی، آموزگاران، خبرنگاران، کارمندان دولتی و نهادهای خصوصی، بزرگسالان، زندانیان و… را شامل می‌شود واکسین کرونا در یافت کرده‌اند.

از سوی هم، آمارهای رسمی وزارت صحت نشان می‌دهد که تا کنون بیش از ۶۶ هزار نفر در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این میان، بیش از ۵۶ هزار نفر بهبود یافته و بیش از دوهزار و ۸۰۰ نفر دیگر جان داده‌اند.