خواست کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای افزایش کمک‌ها به افغانستان
UNHCR

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواستار افزایش کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان شد

کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته است که از مردم افغانستان بیشتر حمایت کرده و کمک‌ها به آوارگان و پناه‌جویان را افزایش دهد.

رائوف مازو، معاون کمیساریای عالی پناهندگان در امور عملیاتی در پایان سفر چهار روزه‌اش به افغانستان این خواست را مطرح کرده است.

مازو در جریان این سفر با امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، نوررحمان اخلاقی، وزیر مهاجرین و میرویس ناب، سرپرست وزارت خارجه دیدار کرده است.

معاون کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در جریان این دیدار ضمن ابراز نگرانی از کاهش میزان کمک‌ها به افغانستان و بودجه‌ی کمک‌های بشردوستانه برای این کشور، از ادامه کمک‌های این نهاد به افغانستان اطمینان داده است.

رائوف مازو گفته است که کمیساریای پناهندگان سازمان ملل طی شش ماه گذشته به بیش از ۱۰۰ زهار خانواده‌ی بی‌جاشده کمک کرده است. این خانواده‌ها کمک‌های مالی، بهداشتی و غذایی و در عین حال تهیه‌ی سرپناه صورت گرفته است.

با این حال، رائوف مازو گفته است که از مجمو ۱۳۵.۵ میلیون دالر که کمیساریای پناهندگان سازمان ملل برای سال جاری میلادی درخواست کرده بود، تنها ۲۴ درصد آن تهیه شده است.

او ضمن اشاره به آواره‌شدن بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جریان سال جاری در افغانستان، همچنین گفته است که این کشور در برهه‌ی حساس تاریخی قرار دارد.

او در عین حال خواستار افزایش فعالیت‌های امدادی و توسعه همزمان با تلاش‌های مدوم برای تأمین صلح در افغانستان شده است.

از سوی هم، کمیساریای عالی پناهنده‌گان سازمان ملل گفته است که افغانستان با داشتن ۳۵ میلیون جمعیت که بیش‌ترشان جوانان هستند، در وضعیت بد امنیتی و اقتصادی به‌سر می‌برند.

به‌گفته‌ی این نهاد، میلیون‌ها شهروند افغانستان هم‌اکنون در مهاجرت به‌سر می‌برد و کمک‌های جامعه جهانی به افغانستان باید افزایش یابد.