۱۸ ساعت پس از انفجارهای پی‌هم در کابل مقامات هنوز خاموشند

۱۸ ساعت پس از وقوع دو انفجار پی‌هم در حوزه‌ی سوم شهر کابل، رییس‌جمهور اشرف غنی و معاونان آن و عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی هنوز به این رویدادها واکنش نشان نداده‌اند.

این انفجار شب گذشته (سه‌شنبه، ۱۱ جوزا) در فاصله‌ی زمانی یک ساعت در مقابل «مسجد اهل‌بیت» و «کوچه‌ی الماس غرب گولایی دواخانه» رخ داد. انفجار نخست حوالی ساعت ۷:۱۵ شب و انفجار دوم هم حوالی ساعت ۸:۱۵ شب به‌قوع پیوست.

در این انفجارها دو عراده موتر لینی نوع «کاستر» هدف قرار گرفته شد.

براساس معلومات پولیس، در این دو رویداد دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۲ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. آمار تلفات این رویداد نهایی نیست و احتمال افزایش آن وجود دارد.

هنوز فرد یا گروهی مسئولیت این دو رویداد را بر عهده نگرفته است. گروه طالبان هر گونه دست‌داشتن در این رویدادها را رد کرده است.

مقام‌های ارشد حکومتی تاکنون در واکنش به این رویدادها چیزی نگفته‌اند، اما امرالله صالح، معاون نخست ریاست‌جمهوری با اشاره‌ی ضمنی به این رویدادها گفته است که تأمین امنیت مسئولیت اساسی دولت است و رهبری دولت در سطح مختلف از این مسئولیت خود غافل نیست.

آقای صالح در عین حال از مردم خواسته است که با دولت در خصوص شناسایی و دستگیری عاملان بمب‌گذاری‌ها در بس‌ها و تکسی‌های شهری با دولت همکاری کنند.

سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری از صبح امروز تاکنون دو پیام همدردی منتشر کرده، اما در مورد انفجارهای شب گذشته‌ی شهر کابل هنوز چیزی نگفته است.

بیشتر نمایندگی‌های سیاسی کشورها و سازمان‌ها مقیم در کابل هم تاکنون به این انفجارها واکنش نشان داده‌اند.

چگونگی وقوع این انفجارها و تلفات برخاسته از آن، موضوع داغ بحث‌های اعضای مجلس نمایندگان در نشست عمومی این مجلس بود. آنان از حکومت خواستند که مسئولیت تأمین امنیت غرب کابل را به خود ساکنان این ساحه واگذار کند.

علی‌اکبر قاسمی، نماینده‌ی مردم غزنی در مجلس نمایندگان مشکل امنیتی غرب کابل را جدی عنوان کرد و گفت که مردم غرب کابل بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته‌اند، اما حکومت هیچ گونه اقدام عملی در راستای جلوگیری و دفع این حملات انجام نداده است.

آقای قاسمی گفت که حکومت تا کنون به وظیفه‌اش که تأمین امنیت مردم است، عمل نتوانسته است.

مهدی راسخ، نماینده‌ی مردم میدان‌وردک در مجلس نمایندگان نیز گفت که در دو انفجار شب گذشته مردم «غریب‌کار و غیرسیاسی» به‌گونه‌ی هدفمند کشته و زخمی شده‌اند. آقای راسخ تأکید کرد که حکومت هیچ اقدامی برای دفع حملات و حذف سیستماتیک یک قشر خاص جامعه انجام نداده است.

به‌گفته‌ی او، تا کنون بیش از ۳۵ حمله در غرب کابل انجام شده است، اما تشکیل امنیتی این ساحه به اندازه‌ی تشکیل امنیتی یک رهبر سیاسی در نظر گرفته نشده است.

احمدجاوید جیحون، معاون اول مجلس نمایندگان که ریاست نشست عمومی امروز این مجلس را بر عهده داشت، در جمع‌بندی بحث‌های آزاد، از حکومت خواست تا طرح امنیتی غرب کابل را جدی گرفته و از نتایج اقدامات خود، مردم و نمایندگان مردم را در جریان قرار دهد.