نشست وزیران خارجه افغانستان و ترکمنستان

وزیران خارجه‌ی افغانستان و ترکمنستان بر گسترش همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند

نشست دوجانبه وزیران خارجه‌ی افغانستان و ترکمنستان در شهر هرات برگزار شد. در این نشست از طرف افغانستان، هارون چخانسوری، وزیر معادن و پترولیم، اجمل احمدی، سرپرست بانک مرکزی و احمدداوود نورزی، رییس شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) نیز حضور داشتند.

رشید مردوف، وزیر خارجه‌ی ترکمنستان و محمدحنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی افغانستان امروز (شنبه، ۱۵ جوزا) در این نشست بر گسترش همکاری‌های منطقه‌ای تأکید کردند.

وزیران خارجه‌ی دو کشور ابراز امیدواری کردند که تطبیق پروژه‌های کلان اقتصادی باعث تأمین امنیت و شکوفایی اقتصادی در سطح منطقه شود.

آقای اتمر در جریان صحبت‌هایش گفت که سفر همتای ترکمنستانی‌اش به ولایت هرات دو روزه است و قرار است دو طرف روی پروژه‌های تاپی، برق‌رسانی به ولایت هرات، خط آهن، صادرات سنگ مرمر، راه ترانزیتی لاجورد، صلح و امنیت و تأمین آکسیجن بیشتر صحبت کنند.

اتمر همکاری مشترک با ترکمنستان را در راستای تأمین صلح و برقراری امنیت موثر خواند و گفت: «گفت‌وگوهای امروز و فردای ما در راستای تحکیم و تعمیق همکاری‌ها و دوستی میان دو کشور می‌باشد.»

در همین حال، رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان می‌گوید که رییسان‌جمهور افغانستان و ترکمنستان برای بهبود وضعیت اقتصادی تلاش می‌کنند و هدف سفرش به هرات تحکیم روابط برادری و دوستی میان دو کشور می‌باشد.

پروژه‌های تاپی یا خط انتقال گاز ترکمنستان از مسیر افغانستان به پاکستان و هند و انتقال برق به پاکستان از طریق افغانستان، دو پروژه بزرگ اقتصادی میان ترکمنستان و افغانستان را تشکیل می‌دهد.

نشست وزیران خارجه افغانستان و ترکمنستان در ولایت هرات