ولایت سرپل

ادعاهای ضدونقیض در مورد سقوط ولسوالی سوزمه‌قلعه ولایت سرپل

درحالی که برخی از اعضای شورای ولایت سرپل از سقوط ولسوالی سوزمه‌قلعه این ولایت به‌دست گروه طالبان خبر می‌دهند، اما یک منبع معتبر امنیتی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که ولسوالی سوزمه‌قلعه هنوز در کنترل نیروهای امنیتی و دفاعی قرار دارد.

اسدالله خرم، عضو شورای ولایتی سرپل امروز (جمعه، ۲۱ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفت که از سه شبانه‌روز به این طرف جنگ شدید در ولسوالی سوزمه‌قلعه جریان داشت که در نتیجه، طالبان صبح امروز کنترل ساختمان ولسوالی و فرماندهی پولیس این ولسوالی را به‌دست گرفته‌اند.

آقای خرم همچنین گفت که ولسوال و فرمانده پولیس با تعدادی از نیروهای امنیتی و دفاعی شام روز گذشته به دو پاسگاه دیگر در حومه‌ی مرکز ولسوالی سوزمه‌قلعه عقب‌نشینی کرده بودند، اما اکنون از سرنوشت آنان نیز خبری در دست نیست.

خرم علاوه کرد که از چهار پاسگاه ارتش در ولسوالی سوزمه‌قلعه، نیروهای مستقر در سه پاسگاه به طالبان تسلیم شده‌اند و از سرنوشت پاسگاه چهارم نیز جزئیاتی در دست نیست.

در همین حال، یک منبع معتبر امنیتی به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که مرکز ولسوالی سوزمه‌قلعه در کنترل دولت قرار دارد و نیروهای کندک چهارم ارتش نیز تا هنوز مقاومت کرده و به طالبان تسلیم نشده‌اند.

این منبع که نخواست نامش در خبر ذکر شود، وضعیت در ولسوالی سوزمه‌قلعه را «شکننده و خراب» توصیف کرد و افزود؛ در صورتی که به‌زودی نیروهای کمکی به این ولسوالی نرسد، سقوط ولسوالی و تسلیمی نیروهای امنیتی و دفاعی به طالبان نیز اتفاق خواهد افتاد.

از سوی هم، قول اردوی ۲۰۹ شاهین مستقر در ولایت بلخ در اعلامیه‌ای گفته است که غلام مصطفا وردک، فرمانده و سید سعدالله هاشمی، معاون این قول اردو با تعدادی از نیروهای تازه‌نفس کماندو به ولایت سرپل رسیده‌اند.

در این اعلامیه گفته شده است که فرمانده قول اردوی شاهین پس از ورود به مرکز ولایت سرپل، با مقام‌های ارشد نظامی و غیرنظامی این ولایت جلسه‌ی فوق‌العاده‌ی نظامی را برگزار و وضعیت امنیتی این ولایت را بررسی کرده است.

طبق اعلامیه‌ی قول اردوی ۲۰۹ شاهین، فرمانده این قول اردو و مقام‌های ولایت سرپل از مردم این ولایت خواسته‌اند تا با جنگ سرد «دشمن» فریب نخورده و به نیروهای امنیتی و دفاعی باورمند و همکار باشند.

آنان اطمینان داده‌اند که نیروهای امنیتی و دفاعی اجازه‌ی تصرف ولایت سرپل را به هیچ گروه تروریستی نخواهند داد.

قول اردوی شاهین خبر تسلیمی کندک ارتش در سرپل به گروه طالبان را رد کرده است.

اسدالله خرم تأکید کرد که آنان از فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین خواسته‌اند که حملات هوایی را به‌منظور نجات افراد گیرمانده در ولسوالی سوزمه‌قلعه راه‌اندازی کنند.

این درحالی است که پیشتر، عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی در صفحه‌ی فیسبوک خود گفته بود که ولسوالی سوزمه‌قلعه ولایت سرپل با تمام تجهیزات نظامی در محاصره‌ی «دشمن» قرار دارد و نیروهای مستقر در این ولسوالی نیز با کمبود مرمی و مواد غذایی مواجه هستند.

 آقای فرهمند همچنین نوشته بود که جنگ در کمربند مرکز ولایت سرپل جریان دارد. به‌گفته‌ی او، تنها ۳۰ نفر از نیروهای کماندو روز گذشته از مرکز به ولایت سرپل اعزام شده‌اند که به هیچ وجه کفایت نمی‌کند.

گروه طالبان تا کنون به‌صورت رسمی در مورد ولسوالی سوزمه‌قلعه ولایت سرپل اظهار نظر نکرده است.

ولایت سرپل در شمال افغانستان موقعیت دارد.